مقالات

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک ، امروزه بیشتر خودروهایی که توسط شرکت های خودروسازی در بازار عرضه می شوند، دارای گیربکس های دستی هستند. دلیل این امر هم قیمت بالای خودروهای اتومات و هزینه های زیاد نگهداری از آنها می باشد.

تعویض دنده در گیربکس اتومات، توسط یک مغز کامپیوتری (سنسور) انجام می شود. به همین علت باید با دقت بیشتری با این خودروها رانندگی کرد. در زمان استفاده از خودروهای اتوماتیک باید یکسری اصول را رعایت کرد تا طول عمر مفید اتومبیل افزایش یابد. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در مورد روش صحیح استفاده از گیربکس اتوماتیک در اختیار شما قرار دهیم.

اگر صاحب یک خودرو هستید، حتما در زمان رانندگی در خیابان و جاده، وضعیت های مختلفی را تجربه کرده اید. برای مثال زمان های زیادی در وضعیت توقف طولانی، کوتاه، ترافیک های طولانی و …. قرار گرفته اید. سنسورهای موجود در خودروهای اتومات، حساسیت کار با این اتومبیل ها را افزایش داده اند. بنابراین لازم است تا با رعایت برخی نکات از سلامت خودرو خود محافظت نمایید.

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

1- توقف های طولانی :

وقتی می خواهید برای زمان طولانی اتومبیل خود را پارک کنید، به این نکته دقت کنید که وزن خودرو بر روی گیربکس فشار وارد نکند. یک اشتباه رایج که رانندگان زیادی مرتکب آن می شوند این است که برای پارک کردن، دنده خودرو را در حالت P (پارک) قرار می دهند و از دنده دستی استفاده نمی کنند. این کار موجب می شود تا گیربکس مجبور به تحمل کل وزن خودرو شود.
در زمان پارک کردن در سراشیبی ها این فشار بیشتر است. نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک برای حالت پارک به این صورت می باشد که دنده را بعد از توقف کامل در حالت N بگذارید و ترمز دستی را بکشید. سپس ترمز پایی را رها کنید تا خودرو متوقف شود. در نهایت، ترمز را نگه دارید و دنده خودرو را در حالت P قرار دهید.

2- توقف های کوتاه :

هنگامی که پشت چراغ قرمز ایستاده اید یا برای زمان کوتاهی توقف کرده اید، پای خود را روی ترمز نگه دارید. اما دنده را از حالت N به P تغییر ندهید. این تغییر موجب استهلاک بیشتر می شود. زمانی که پشت چراغ قرمز هستید، دنده خودرو خود را در حالت N بگذارید.

3- ترافیک های طولانی :

اگر بیشتر از 15 دقیقه در ترافیک های سنگین و طولانی قرار گرفتید، بهتر است تا از سیستم تعویض دنده دستی استفاده کنید. در این وضعیت با دنده یک رانندگی کنید. زمانی که از ترافیک خارج شدید و راه باز شد، دنده را در حالت D بگذارید و به رانندگی خود ادامه دهید.
اگر به صورت مکرر، اقدام به تعویض دنده نمایید، به گیربکس اتومات اتومبیل خود فشار می آورید. در این حالت قطعات داخلی گیربکس گرم می شوند و تقه هایی در گیربکس به وجود می آیند. این مسئله در طولانی مدت، مشکلاتی را در تنظیمات گیربکس ایجاد می کند.

ترافیک های طولانی

4- زمان حرکت :

در آغاز حرکت، دنده را در حالت D قرار دهید. زمانی که متوجه صدای تق یا تکان خفیفی شدید، شروع به گاز دادن کنید. این علائم نشان دهنده درگیر شدن گیربکس است. اگر گاز ندهید، ضربه ی ایجاد شده به گیربکس آسیب وارد می کند.

5- خلاص کردن دنده در سرازیری :

بسیاری از رانندگان خودروهای اتوماتیک زمانی که در سرازیری قرار می گیرند، خودروی خود را در حالت خلاص قرار می دهند. آنها تصور می کنند این کار باعث کاهش مصرف سوخت و اصطکاک در اتومبیل می شود. در حالی که این یک تصور اشتباه است و نتیجه ای کاملا عکس دارد. آنها با این کار خود موجب می شوند تا روان کاری قطعات گیربکس با مشکل روبه رو شود. علاوه بر این، کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود و ممکن است حادثه ای رخ دهد.

6- عدم تغییر دنده در زمان حرکت :

زمانی که خودرو شما در حرکت است، هرگز دنده را تغییر ندهید. اگر در خودرو اتوماتیک قصد تغییر دنده دارید، باید خودرو خود را کاملا متوقف کنید و سپس دنده را تغییر دهید. در ادامه بعد از یک مکث کوتاه، اقدام به حرکت نمایید.

7- اجتناب از رانندگی پر شتاب :

رانندگی با خودروهای اتوماتیک، راحت تر از سایر خودروها است. این خودروها به سرعت شتاب می گیرند، بنابراین باید میزان گاز دادن با شتاب کمتری انجام شود. برای جلوگیری از کاهش عمر دنده خودروی خود از رانندگی های پر شتاب دوری کنید.

نکته های کاربردی و مهم در مورد نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک

– در صورت مواجه شدن با هر مشکلی، به تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. در صورتی که با گیربکس معیوب رانندگی کنید، خرابی به قسمت های مختلف گسترش می یابد. این امر هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند. ضمن اینکه زمان تعمیر خودرو نیز طولانی تر می شود.
– سرویس های دوره ای خودرو خود را به موقع انجام دهید و روغن گیربکس خود را در زمانبندی تعیین شده تعویض کنید.
– در صورتی که حجم بار یا تعداد سرنشینان زیاد باشد، موجب کاهش عمر قطعات گیربکس اتوماتیک می شود. علاوه بر این، بکسل کردن خودروهای دیگرهم از عمر این قطعات می کاهد.
– سعی کنید تا حد امکان در مسیرهای سر بالایی و پر شیب رانندگی نکنید. این کار به گیربکس خودروی شما فشار وارد می کند.
– به مرور زمان شرکت های خودروسازی، برنامه های جدیدی برای نرم افزار گیربکس ارائه می دهند. برای بهره مندی از این خدمات، برنامه کامپیوتر گیربکس خودرو خود را هر 2 سال یکبار به روز کنید.
– در زمان استفاده از پدال گاز، با ملایمت رفتار کنید و آن را به آرامی فشار دهید. فشارهای زیاد و نامنظم به گیربکس ضربه وارد می کنند و موجب کاهش عمر آن می شوند.
– اندازه اصلی رینگ و لاستیک خودرو خود را تغییر ندهید. این کار موجب کاهش عمر و کارایی گیربکس می شود. در خودروهای اتومات، نرم افزار و محاسبات دنده ها با توجه به سایز اصلی رینگ و لاستیک انجام می شوند.
– سیستم برق خودروهای اتوماتیک بسیار پیچیده است. بنابراین توصیه می شود که از وسایل برقی اضافی مانند آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه، چراغ زنون و … استفاده نکنید.
– سنسورها و مدارهای الکترونیکی موجود در گیربکس اتوماتیک، بسیار حساس هستند. برای اینکه به آنها آسیب وارد نشود، بهتر است از موتورشویی پرهیز نمایید.

سخن پایانی

اگر صاحب خودروی اتومات هستید، از هزینه های نگهداری و تعمیر آن مطلع می باشید. بنابراین برای کاهش این هزینه ها و افزایش طول عمر مفید خودروی خود نکات گفته شده را رعایت کنید. با این کار مدت بیشتری می توانید از رانندگی با یک خودروی سالم و راحت لذت ببرید. برای نصب گیربکس اتوماتیک می توانید به نمایندگی خودرو خود مراجعه نمایید. در این مرکز قیمت گیربکس اتوماتیک مناسب است.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =