مقالات

معنای حروف در دنده اتوماتیک

معنای حروف در دنده اتوماتیک

آیا تاکنون فکر کرده اید که معنای حروف در دنده اتوماتیک چیست؟ بنابراین تنها شما نیستید. گیربکس اتوماتیک یک سیستم با قابلیت اطمینان و هیدرولیکی است که نیروی وارد شده از موتور را به چرخ های خودرو اعمال می کند. هر حرف یا شماره درج شده بر روی دنده در تغییر چرخ دنده انتقال ، یک تنظیم و یا عملی منحصر به فرد برای انتقال را نشان می دهد.

معنای حروف در دنده اتوماتیک

در بیشتر خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، یک سری حروف مانند P – R – N – D – L وجود دارد. وقتی آنها را کنار هم تلفظ می کنیم، به صورت آوایی “Prindle” خوانده می شود. در حقیقت بیشتر مهندسان آن را پیکربندی چرخ دنده اتوماتیک می نامند که یک اصطلاح تخصصی است.

معنای حروف در دنده اتوماتیک

منظور از حرف P در گیربکس اتوماتیک

حروف درج شده بر روی دنده اتوماتیک اغلب به عنوان یک تنظیم “دنده” توصیف می شوند. اما حرف P کمی گمراه کننده است. در واقع یک تنظیم فعال سازی می باشد. چرخ دنده های داخل گیربکس اتوماتیک به صورت هیدرولیکی تغییر یافته و در حالی که جعبه دنده رو به جلو قرار دارند، می توانند از سه تا نه سرعت تغییر کنند. حرف “P” در گیربکس اتوماتیک مخفف PARK است. هنگامی که دنده در حالت پارک است، دنده های گیربکس قفل می شوند که این امر باعث می شود چرخ ها از چرخش به جلو یا عقب جلوگیری شود. بسیاری از افراد از حالت “P” به عنوان ترمز استفاده می کنند. همچنین بسیاری از افراد خودرو را در حالت “PARK” استارت می زنند.

منظور از حرف R در گیربکس اتوماتیک

“R” مخفف REVERSE یا دنده ای است که برای هدایت خودرو به عقب رانده می شود. هنگامی که دنده را از P به R تغییر می دهید، دنده معکوس گیربکس اتوماتیک درگیر شده است. بنابراین چرخش محور عقب را چرخانده و باعث چرخش چرخ های محرک در معکوس می شود. نباید خودرو در حالت “R” روشن کرد، زیرا انجام چنین کاری بسیار ناامن است.

منظور از حالت N در گیربکس اتوماتیک

“N” مخفف NEUTRAL نشانگر این است که گیربکس اتوماتیک شما در حالت خلاص است. این تنظیمات دنده ها را رو به جلو و معکوس آزاد می کند و باعث می شود لاستیک ها بطور آزاد چرخش پیدا کنند.

منظور از حالت D در گیربکس اتوماتیک

“D” مخفف DRIVE است. زمانی است که گیربکس اتوماتیک جعبه دنده فعال می شود. با افزایش سرعت ، دنده در حالت درایو قدرت را به چرخ ها اعمال می کند و به تدریج به دنده های بالاتر منتقل می شود زیرا RPM موتور به حد مطلوب رسیده است. این دنده در بزرگراه ها یا هنگام رانندگی خودرو در همان RPM برای سفرهای طولانی جاده استفاده می شود. جعبه دنده اتوماتیک علاوه بر حالت “D” می تواند دارای یک سری اعداد مانند D1 ،D2 ، D3 باشد. تنظیمات دنده دستی برای عملکرد دنده های جلو است. 1 نمایش دهنده کمترین دنده و اعداد بزرگتر نشان دهنده دنده های بالاتر است. در صورت کار نکردن دنده معمولی D  می توان از آنها استفاده کرد. همچنین هنگام بالا و پایین رفتن از تپه های شیب دار برای فراهم کردن ترمز بیشتر برروی موتور می توان از آنها استفاده نمود.

  • D1:  افزایش گشتاور را برای زمینهای گلی یا شنی
  • D2: به خودرو در مسیرهای سربالایی مانند جاده های کوهستانی کمک می کند. همچنین یک موتور سریع و پر شتاب و عملکرد یک جعبه دنده دستی را فراهم می کند.
  • D3: D3 موتور را برای سبقت کارآمد تغییر می دهد. گاهی اوقات با عنوان دکمه (OD (overdrive نشان داده می شود. نسبت دنده بیش از حد باعث می شود تایرها سریعتر از چرخش موتور حرکت کنند.

منظور از حالت L در گیربکس اتوماتیک

حرف آخر مشترک در گیربکس اتوماتیک “L” است. گیربکس در دنده پایین را نشان می دهد. گاهی اوقات حرف “L” با حرف M جایگزین می شود ، به این معنی که جعبه دنده در گزینه دستی است. این تنظیم به راننده اجازه می دهد تا با استفاده از شیفت های دست و پا گیر مستقر در فرمان یا یک عمل دیگر (معمولاً در سمت چپ یا راست اهرم دنده اتوماتیک) گیربکس را به حالت دستی تغییر دهد. رانندگان می توانند در موقعیت هایی مانند بالا رفتن از تپه ها یا تلاش برای حرکت در شرایط نامساعد جاده از جمله در برف یا گل  از حالت L استفاده کنند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =