مقالات

فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

فیلتر روغن گیربکس

روغن از ضروری ترین مواد مورد استفاده در خودرو است که به خنک سازی و روان سازی قطعات گیربکس کمک می کند. از این رو تعویض به موقع آن و سرویس های دوره ای گیربکس در بهبود شرایط رانندگی و عملکرد صحیح خودرو بسیار موثر می باشد. داخل گیربکس ها از روغن واسکازین استفاده می شود. با توجه به قطعات داخلی گیربکس و استفاده از چرخ دنده و یاتاقان داخل آن، روغن موجود در گیربکس به مرور زمان دچار فرسودگی و کثیفی می ‌شود. بنابراین در این مقاله شما را با یکی از قطعات بسیار کاربردی به نام فیلتر روغن گیربکس آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

فیلتر چیست؟

فیلتر در خودرو به معنای حفاظت و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل قطعه یا مجموعه قطعات داخلی یک سیستم مکانیکی می باشد. به فرآیندی که کل این مجموعه را در بر می‌ گیرد، عمل فیلتراسیون می‌ گویند. فیلتر در خودرو باعث افزایش کارایی ماشین در بخش‌ های مختلفی از جمله موتور و گیربکس می ‌شود.

فیلتر چیست؟

فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

داخل گیربکس خودرو از روغن هایی استفاده می شود که علاوه بر روان کاری قطعات به خنک کردن آن ها کمک می کند. با این حال، گاهی قطعات جعبه دنده در حین فعالیت دچار خوردگی های ناچیزی می شوند. این اتفاق باعث به جریان افتادن و نفوذ ذرات ریزی از فلزات و گاه غیر فلزات داخل روغن می گردد. این ذرات ممکن است با چشم دیده نشوند اما می توانند مشکلات زیادی برای خودرو و گیربکس آن مانند شدت گرفتن عمل خوردگی و آلوده کردن روغن گیربکس، ایجاد کنند. به همین دلیل در سیستم جعبه دنده از فیلتر روغن استفاده می شود که همانند یک صافی بر سر راه روغن و گیربکس قرار داده شده است. نقش اصلی فیلتر روغن گیربکس جداسازی ذرات ریز از روغن جعبه دنده می باشد که اگر به درستی انجام نشود، صدمات جبران ناپذیری به وجود می آورد. همچنین این قطعه از آلوده شدن و وجود ناخالصی در روغن گیربکس جلوگیری می کند. فیلتر روغن گیربکس با کارکرد خودرو کثیف می شود و عملکرد خودرو را مختل می نماید. به همین دلیل باید مدتی پس از استفاده تعویض گردد.

فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مزایای فیلتر روغن گیربکس

وجود فیلتر روغن در موتور خودرو باعث افزایش میزان بهره وری از روغن، افزایش طول عمر موتور و عملکرد مناسب خودرو می گردد. عمل فیلتراسیون نیز به کاهش خردگی، پوسیدگی و معیوب شدن روغن کمک می کند. هنگام استفاده از خودرو به دلیل عبور از مناطق آلاینده، این مواد به داخل موتور نفوذ می‌ کنند. فیلتر روغن گیربکس مناسب، این آلاینده‌ ها را به هر میزان که کوچک باشند به خود جذب می نماید.

مزایای فیلتر روغن گیربکس

علائم خرابی فیلتر روغن جعبه دنده

در صورتی که این قطعه به موقع تعویض نشود، خراب می گردد و مشکلاتی به وجود می آورد. خراب شدن فیلتر روغن گیربکس نشانه هایی دارد. از جمله آن ها می توان کیپ شدن فیلتر روغن، پلیسه زدن و ساییدگی قطعات گیربکس، رنگ روغن (شفاف و زلال نبودن آن و قهوه ای شدن رنگ روغن) و … را نام برد.

علائم خرابی فیلتر روغن جعبه دنده

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس

فیلتر روغن جعبه دنده پس از مدتی به تعمیر نیاز پیدا می کند. خودروهایی که فیلتر جداگانه دارند را می توان تعویض نمود. بهتر است هنگام تعویض روغن گیربکس، فیلتر آن هم تعویض گردد. برای تعویض فیلتر روغن گیربکس خودرو بهتر است از تعمیرکاران ماهر و با تجربه کمک بگیرید. زیرا کار مشکل و پیچیده ای می باشد و باید توسط افراد حرفه ای صورت گیرد. فیلتر روغن گیربکس هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر یک بار باید تعویض گردد که البته این میزان زمان متغیر می باشد. ممکن است زودتر یا دیرتر از این زمان نیاز به تعویض فیلتر روغن جعبه دنده باشد. خرابی این قطعه می تواند باعث فشارهایی بر روی قطعات دیگر ماشین و مختل شدن عملکرد آنها گردد. اگر به فیلتر روغن اهمیت داده نشود، فیلتر بر اثر گرفته شدن روغن کمتری را از خود عبور خواهد داد و باعث سوخته شدن گیربکس خواهد شد. در برخی از خودروها امکان تعویض فیلتر روغن گیربکس توسط خود راننده امکان پذیر است. اما این امکان بیشتر در گیربکس های قدیمی تر وجود دارد. زیرا نمونه های جدید فیلترها در خود گیربکس به کار رفته اند یعنی فیلتر جداگانه ای ندارند و اگر فرسوده شوند باید خود گیربکس را تعویض نمود. تعویض آن هم فقط به دست افراد با تجربه و حرفه ای امکان پذیر می باشد. البته این محصولات عمر بالاتری دارند و به راحتی فرسوده نخواهند شد.

زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس

چه خودروهایی دارای فیلتر روغن گیربکس هستند؟

جعبه دنده خودروها در دو نوع دستی و اتوماتیک وجود دارد که هر کدام مزایای خود را دارند. گیربکس اکثر خودروهایی که اتومات هستند دارای فیلتر روغن می باشند. از جمله آن ها می توان به پژو 206، بنز، بی ام و، اسپورتیج، اچ سی کراس، سوزوکی، لندکروز، تویوتا پرادو، گرند ویتارا و … اشاره نمود. در برخی از این خودروها، فیلتر روغن داخل گیربکس تعبیه شده و در برخی دیگر داخل کارتل قرار دارد. خودروهایی که فیلتر روغن آن‌ ها داخل خود جعبه دنده است، تعویض آن حتما باید توسط افراد متخصص و حرفه ای که تسلط کامل بر این نوع گیربکس ‌ها دارند، صورت گیرد. جعبه دنده خودروهایی مانند برخی از مدل‌ های بنز و بی ام دبلیو یا ژاپنی که گیربکس هایوک (HIVEC) یا AL4 دارند، از این دست گیربکس ‌ها هستند.

چه خودروهایی دارای فیلتر روغن گیربکس هستند؟

قیمت فیلتر روغن جعبه دنده یا گیربکس

قیمت این قطعه نیز مانند هر قطعه ی دیگر با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می شود. مهم ترین پارامتر آن برند تولید کننده و نوع یا مدل خودرو می باشد. از جمله اتومبیل های مجهز به فیلتر روغن گیربکس می توان بی ام و، تویوتا، مزدا، بنز و … را نام برد. از برندهای شناخته شده فیلتر روغن نیز می توان به ساکورا، کارنوما، مان، نیسان موتور، بوریس، لفتراک و … اشاره نمود. اگر شما قصد خرید این قطعه را دارید باید معتبرترین برندهای آن را تهیه نمایید.

قیمت فیلتر روغن جعبه دنده یا گیربکس

سخن پایانی

در این مقاله با فیلتر روغن جعبه دنده و کاربرد آن آشنا شدیم. با توجه به مطلب ارائه شده، نقش اصلی این قطعه جداسازی روغن از ذرات ریز می باشد. اگر با یکی از علائم گفته شده در بالا موجه شدید سریع فیلتر روغن را تعویض نمایید تا با مشکلات جبران ناپذیر دیگری روبرو نشوید. برای تعمیر گیربکس و تعویض روغن گیربکس خودروی خود می توانید به تعمیرگاه تخصصی آقای گیربکس مراجعه نمایید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 4 =