مقالات

علائم کمبود روغن گیربکس

علائم کمبود روغن گیربکس

علائم کمبود روغن گیربکس چیست؟ بسیاری از صاحبان خودرو این علائم را می شناسند و در زمان مواجه شدن با آنها، اقدامات لازم را انجام می دهند. چرا که می دانند عدم توجه به این علائم می تواند باعث آسیب دیدگی گیربکس خودرو شود و در نتیجه هزینه های زیاد را در پی داشته باشد. بیشتر راننده ها می دانند که چگونه باید روغن موتور را بررسی کنند. اما عده ی کمی از اهمیت روغن گیربکس آگاه هستند. این روغن را با نام واسکازین هم می شناسند. البته این نام در خودروهای گیربکس دستی به کار می رود. فرقی نمی کند که چه نامی برای آن استفاده می شود. در هر صورت اگر مشکلی در این روغن ایجاد شود، عملکرد گیربکس و در نتیجه خودرو را مختل می کند. این امر می تواند تعمیرات پر هزینه را به دنبال داشته باشد.

علائم کمبود روغن گیربکس

گیربکس چیست؟

حتما می دانید که گیربکس یا جعبه دنده، یکی از مهم ترین قسمت های خودرو است که نقش مهمی در تنظیم سرعت و انتقال قدرت خودرو ایفا می کند. این بخش، نیروی موتور را به چرخ ها انتقال می دهد و باعث حرکت اتومبیل می شود. گیربکس از قطعاتی تشکیل شده است که به صورت پیوسته با هم کار می کنند. یعنی اگر قطعه ای آسیب ببیند، عملکرد سایر قطعات و گیربکس هم تحت تاثیر قرار می گیرد. در صورت آسیب دیدگی گیربکس، خودرو نمی تواند به خوبی کار کند. یکی از موارد مهمی که بر روی عملکرد صحیح گیربکس تاثیر می گذارد، روغن گیربکس یا واسکازین است. این روغن باعث می شود تا چرخ دنده ها و اجزای تشکیل دهنده ی گیربکس به نرمی حرکت کنند. اگر روغن گیربکس وجود نداشته باشد، اصطکاک میان اجزا باعث صدمه دیدن گیربکس می شود. حال که به اهمیت روغن گیربکس پی بردید، شما را با علائم کمبود روغن گیربکس آشنا می کنیم. در صورت مشاهده ی این علائم باید سریعا برای رفع آن اقدام نمایید. به طور کلی، گیربکس خودروها از نوع دستی یا اتوماتیک می باشد. هر دو نوع گیربکس برای اینکه بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، نیاز به روغن گیربکس دارند. علائم کمبود روغن گیربکس در خودروهای دستی و اتوماتیک متفاوت است.

علائم کمبود روغن گیربکس اتوماتیک

– لیز خوردن دنده ها :

یکی از علائم کمبود روغن گیربکس، تعویض دنده به صورت لغزشی است. یعنی اگر حس می کنید که دنده ها در حین تعویض لیز می خورند، باید به کمبود روغن گیربکس شک کنید. البته ممکن است این علامت همراه با جابه جایی ناگهانی، افزایش سرعت در دقیقه و یا صدای سایش باشد. در صورت مشاهده ی چنین حالتی حتما برای رفع آن اقدام نمایید. چرا که اگر در این وضعیت به رانندگی ادامه دهید باید منتظر خسارت های بیشتر به گیربکس اتومبیل خود باشید.

– مکث و تاخیر در تعویض دنده :

اگر مقدار روغن گیربکس کم باشد، تعویض دنده با تاخیر انجام می شود. گاهی اوقات هنگامی که ماشین را از حالت حرکت به دنده عقب بزنید، ابتدا کمی مکث می کند و سپس درگیر می شود. در نهایت با تاخیر حرکت می کند. به این دلیل که گیربکس هیدرولیک نمی تواند فشار کافی برای تغییر دنده ایجاد کند.

– روشن شدن چراغ چک موتور یا چراغ گیربکس :

به عقیده ی بسیاری از رانندگان، اولین علامت کمبود روغن گیربکس، روشن شدن چراغ هشدار داشبورد می باشد. حسگرهای الکترونیکی موجود در سیستم های انتقال مدرن در صورت بروز هر مشکل، هشدار می دهند. در این صورت، کد مشکل به کامپیوتر خودرو فرستاده می شود و چراغ هشدار روشن می گردد. همواره به چراغ های چک موتور یا گیربکس توجه داشته باشید و در صورت بروز مشکل، سریعا برای رفع آن اقدام نمایید.

– گرم شدن بیش از اندازه ی گیربکس :

وقتی که مقدار روغن گیربکس کاهش پیدا می کند، قطعات آن به خوبی روانکاری نمی شوند. این امر باعث می شود تا اصطکاک زیادی بین آنها به وجود آید. این اصطکاک، گرمای زیادی را تولید می کند که می تواند به گیربکس صدمه بزند. در اثر این فرایند ممکن است بوی سوختگی به مشام برسد، قدرت خودرو کم می شود و دنده به صورت نامنظم جابه جا شود. رانندگانی که با این علائم روبه رو می شوند، نباید به رانندگی ادامه دهند. در غیر این صورت، گیربکس خودروی آنها آسیب جدی می بیند و به یک تعمیر اساسی نیاز پیدا می کند.

– عدم تعویض دنده :

گاهی اوقات در اثر خالی شدن روغن گیربکس، امکان تعویض دنده وجود ندارد. برای اینکه قطعات گیربکس بتوانند به خوبی کار کنند، به روغن گیربکس نیاز دارند. برخی مواقع، گیربکس اتومات را با روغن گیربکس پر می کنند و با این کار مشکل برطرف می شود. اگر مشکل رفع نشد حتما باید به تعمیرگاه مراجعه نمایند.

gearbox

– تعویض دنده به صورت نامنظم :

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمان تعویض دنده، حس کنید که دنده کوبیده می شود یا تعویض دنده همراه با تقه و تاخیر انجام شود. کمبود روغن گیربکس می تواند زمان و نحوه ی تعویض دنده را تحت تاثیر قرار دهد.

– شنیدن صدای غیر عادی :

عملکرد گیربکس در برخی مواقع بدون صدا و گاهی با صداهای ریتمیک همراه است. شنیدن صدای غیر عادی می تواند به علت خرابی یا کم شدن روغن گیربکس باشد.

چند وقت یکبار باید روغن گیربکس خود را پر کنیم؟

افراد نباید روغن گیربکس را پر کنند. این کار فقط زمانی انجام می شود که نشتی یا نقصی وجود داشته باشد. صاحبان خودرو در این حالت باید به دنبال نشتی در زیر خودرو باشند. با این کار می توانند علت مشکل را پیدا کنند. در صورتی که نشتی وجود نداشته باشد، احتمال وجود یک مشکل داخلی است. در این صورت باید از یک مکانیک کمک گرفت. برای اینکه بدانید ” چند وقت یکبار باید روغن گیربکس خود را پر کنید؟ ” به دفترچه راهنمای تعمیر یا سرویس مراجعه نمایید.

سخن پایانی

روغن گیربکس نقش مهمی در سلامت گیربکس و خودرو شما دارد. بنابراین اگر می خواهید یک رانندگی لذت بخش را تجربه کنید، سطح روغن گیربکس را کنترل نمایید. روغن گیربکس باعث عملکرد مناسب قطعات گیربکس و خودروی شما می شود.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =