مقالات

داغی گیربکس چیست؟

داغی گیربکس چیست؟

داغی گیربکس چیست؟ یکی از مشکلات رایج در گیربکس ها به شمار می آید. گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعت های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. پیشگیری از سرعت های ناخواسته، تنظیم جهت حرکت خودرو، کار کردن موتور بدون حرکت خودرو از کاربرد های گیربکس می باشد. گیربکس از قطعاتی به هم پیوسته ایجاد شده که عملکرد آن به یکدیگر وابسته است. در نتیجه ساز و کار گیربکس طوری می باشد که اگر هر بخش آن خراب شود یا آسیب ببیند، کل سیستم دچار مشکل می شود. به همین خاطر نیاز است که بیشتر در این باره اطلاعات داشته باشید و در زمان مناسب برای رفع مشکل آن اقدام کنید.

داغی گیربکس چیست؟

داغی گیربکس در مراحل اولیه مشکلی ایجاد نمی کند. اما بعد از گذشت چند ساعت که گیربکس به کار خود ادامه می دهد، دمای روغن تا حد قابل توجهی افزایش می یابد. این گرمای زیاد باعث وارد شدن فشار به سوپاپ های کنترل فشار می شود. در کل، افزایش دما باعث ایجاد اختلال در کار گیربکس می گردد. اگر داغی گیربکس به موقع برطرف نشود، باعث بروز مشکلات اساسی و بیشتری می شود. در نتیجه هزینه زیادی برای افراد به همراه دارد.

داغی گیربکس چیست؟

دلایل افزایش دمای گیربکس

فاکتورهای زیادی در تعیین سطح دمای یک گیربکس دخیل هستند که برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند:
• سطح درگیری

• رطوبت و روغن ها
• دمای محیط و هوا
• شاخص ویسکوزیته
• میزان فشار و بار
• دمای محصور شده
• دمای گیربکس در حین کار

خنک کردن گیربکس

تمام اجزا گیربکس به دلیل کار در شرایط مختلف، اصطکاک ایجاد می کنند و باعث بالا رفتن حرارت گیربکس می شوند. ادامه حرکت با گیربکس داغ ممکن است، پس از مدتی به اتومبیل آسیب جدی وارد کند. پس باید به فکر خنک کردن آن باشید. برای خنک کردن گیربکس باید روغن گیربکس را خنک کرد. زیرا روغن با تمام اجزای گیربکس در تماس می باشد. برای خنک کردن گیربکس دو راه حل وجود دارد:

خنک کردن گیربکس

1- خنک کردن با آب

این خنک کاری بیشتر در موتور های بزرگ انجام می شود. در این سیستم یک رادیاتور روغن وجود دارد. این رادیاتور در وسط مسیر روغن قرار می گیرد و باعث خنک شدن گیربکس می شود.

2- خنک کردن با هوا

این روش با روش قبلی کاملا متفاوت است. در این سیستم، روغن مسیر اضافی طی نمی کند. در این نوع خنک کاری پوسته ی اضافی به مبدل جوش می خورد. پره هایی که در آن وجود دارند، باعث مکش هوا به داخل مبدل گشتاور می شوند. وقتی مبدل به گردش در می آید، پره های پوسته خنک کننده، هوا را به داخل مبدل گشتاور می کشند. پس از جذب حرارت مبدل و روغن در تماس با تورک کانورتور از قسمت تخلیه خارج می شود.
در کل استفاده از سیستم های خنک کننده روغن، بیشتر معایب گیربکس های اتومات را حل کرده و کارکرد آن را نرمال نگه داشته است.

سخن پایانی

اگر گیربکس خودروی شما دچار داغی یا مشکلات دیگری شد، شما می توانید با مراجعه به تعمیرگاه گیربکس مشکل آن را رفع نمایید. در این مرکز، با متخصصین با تجربه این مرکز مشورت نمایید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =