گیربکس چیست و انواع گیربکس اتوماتیک را بشناسید

گیربکس قطعه ای است که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ های ماشین انتقال می دهد و از این طریق باعث حرکت آن می گردد. این قطعه، رابط بین موتور و چرخ های ماشین می باشد. در لغت نامه زبان فارسی به معنای جعبه دنده می باشد. در فرهنگ معین به جعبه ای گفته می شود که دنده ها در آن قرار دارند و قدرت حرکت موتور به این جعبه منتقل می شود. سپس به کمک این دنده، به قسمت های دیگر انتقال می یابد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد گیربکس اتوماتیک و دیگر انواع گیربکس برای شما توضیح دهیم.

تعمیر گیربکس

تعمیر گیربکس باعث بهبود عملکرد قطعات تشکیل دهنده ی آن می شود. گیربکس یکی از مهم ترین قسمت های خودرو است که نقش مهمی در انتقال قدرت ایفا می کند. بنابراین سلامت گیربکس اهمیت زیادی دارد. صاحبان خودرو باید به علائم خرابی گیربکس توجه کنند. در غیر این صورت، ممکن است گیربکس خودرو آسیب جدی ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد. در صورت شنیدن صداهای غیرعادی مانند وزوز، صدای ناله و ...، سخت بودن تغییر دنده، نشت روغن گیربکس، تاخیر در زمان تغییر دنده، استشمام بوی سوختگی، لغزش چرخ دنده ها و شنیدن صداهای عجیب و غریب در دنده خلاص باید به سلامت گیربکس خودروی خود شک کنید. کارشناسان توصیه می کنند تا اگر با هر یک از مشکلات بالا مواجه شدید، حتما برای رفع آن به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

Automatic

تاریخچه گیربکس

مطالعه منابع مختلف نشان می دهد که مردم یونان باستان اولین افرادی بودند که اجسامی شبیه به چرخ دنده های امروزی ساختند. آنها این چرخ دنده ها را از چوب ساخته و با چربی حیوانی روغن کاری می نمودند. با استفاده از این ابزار، اجسام سنگین مانند مصالح را جابه جا می کردند. در برخی موارد هم ، این دستگاه را برای انتقال آب از سطحی به سطح دیگر به کار می بردند.
در قرن 18 میلادی و همزمان با انقلاب صنعتی در انگلستان، گیربکس های امروزی ساخته شدند. در آن زمان در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گرفتند.
امروزه پیشرفت های زیادی در زمینه چرخ دنده ها صورت گرفته است. اما در آینده شاهد پیدایش نسل جدیدی از گیربکس ها با قابلیت های بیشتر و ابعاد مناسب تری خواهیم بود.

وظایف گیربکس :

وظیفه اصلی گیربکس در خودرو، انتقال قدرت تولید شده توسط موتور به سمت محور می باشد و ساختار بسیار پیچیده‌ ای دارد. از همین رو ممکن است در مواردی هزینه تعویض گیربکس اتوماتیک بیشتر از خرید موتور باشد. این بخش از خودرو در حد موتور یا مولد نیرو از اهمیت بالایی برخوردار است. تعمیرات آن نیاز به تخصص بالایی دارد و توجه به حفظ سلامت آن نیز در اولویت های نگهداری اصولی از خودرو می باشد. برای این که در طولانی مدت مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نباشید، بهترین راه حل این است که روش های نگهداری و تقویت گیربکس را بشناسید.

تنظیم ، کنترل و انتقال قدرت از یک منبع چرخان به بخشی دیگر : گیربکس باعث انتقال قدرت از موتور به قسمت های دیگر می شود. به عبارتی به راننده کمک می کند تا بتواند خودرو را با سرعت های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند.
– پیشگیری از سرعت های ناخواسته : در جاده ها و سطوح شیبدار به راننده کمک می کند تا اختیار سرعت اتومبیل را در دست داشته باشد.
– تنظیم جهت حرکت خودرو : گیربکس، شرایطی را فراهم می کند تا خودرو به جلو یا عقب حرکت کند. همچنین به خودرو قدرت حرکت معکوس می دهد.
– امکان درجا کار کردن موتور : در برخی مواقع که نیاز به حرکت نیست، اما باید موتور فعال باشد، مانع انتقال نیروی موتور به چرخ ها می شود.

ساختمان کلی گیربکس :

در ساختمان یک گیربکس، تعدادی چرخ دنده وجود دارد که بر روی هم سوار شده اند. هر چرخ دنده نشان دهنده یک دنده بر روی دسته دنده خودرو می باشد. همه افرادی که رانندگی می کنند، به دفعات زیادی با دسته دنده سر و کار دارند. این دسته، رابط بین راننده و گیربکس می باشد. هر بار که راننده، دنده را تغییر می دهد به گیربکس فرمان می دهد که از چه چرخ دنده ای برای انتقال قدرت استفاده کند. ساختمان کلی در گیربکس های اتومات هم به این شکل می باشد.

.گیربکس دستی (Manual):

در این نوع از گیربکس ها، راننده با فشردن پدال کلاچ، قدرت را به گیربکس منتقل می کند. سپس از طریق چرخ دنده ها، به محور خروجی و بعد چرخ ها انتقال می یابد.
راننده باید با تعویض دنده به وسیله دسته دنده و فشار پدال به درگیری کلاچ با موتور کمک نماید. در این حالت، کنترل خودرو کاملا در دست راننده می باشد. او با تصمیم خود، سرعت خودرو را افزایش یا کاهش می دهد.
– گیربکس ترتیبی (غیر سنکرونیزه): عملکرد این گیربکس ها به صورت منظم و پشت سر هم می باشد. برای انتقال از سرعت 2 به 4 باید اول به سرعت 3 و بعد به 4 برود. به این معنی که امکان تعویض مستقیم دنده از 2 به 4 وجود ندارد. این مسئله شرایط سختی را برای رانندگان فراهم می نمود.
امروزه این گیربکس ها در موتورها مورد استفاده قرار می گیرند و در خودروها به کار نمی روند.
– گیربکس غیر ترتیبی (سنکرونیزه): در این نوع گیربکس ها، برخلاف نوع قبل، تعویض دنده به صورت منظم و پشت سر هم نمی باشد. امروزه در بسیاری از سواری ها از این نوع گیربکس استفاده می شود. در این شرایط امکان انتقال سرعت از 2 به 4 وجود دارد.
Untitled 1 840x428 1
auto

گیربکس اتوماتیک :

کار کردن با این نوع گیربکس ها راحت تر می باشد. در خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند، نیازی به دخالت راننده وجود ندارد. در این خودروها، پدال کلاچ حذف شده و اتومبیل به صورت خودکار، دنده صحیح را انتخاب می کند. برای حرکت خودرو کافی است تا دنده را در حالت رانندگی قرار داده و پدال گاز را فشار دهید. – گیربکس خودکار سیاره ای (AT): استفاده از این نوع گیربکس، در صنعت خودروسازی بسیار رایج می باشد. در گیربکس AT برای انتقال قدرت از چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای استفاده می شود. کلاچ خودرو به صورت هیدرولیک و دارای یک سیستم کنترلی مجزا می باشد. – گیربکس AMT : شاید بتوان گفت که این نوع گیربکس حد فاصل بین گیربکس دستی و اتوماتیک می باشد. در آن، مزایای گیربکس دستی و راحتی گیربکس اتومات دیده می شود. در این حالت، تعویض دنده و هزینه بالای سیستم های اتوماتیک وجود ندارد. پدال کلاچ حذف شده و تعویض دنده ها به کمک یک سیستم الکتریکی و یک برنامه کامپیوتری انجام می شود. در حالی که راننده هم می تواند دنده را سبک یا سنگین نماید. AMT مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION می باشد و به معنی گیربکس دستی اتوماتیک شده است.
اتومبیل های مجهز به گیربکس اتوماتیک از محبوب ترین وسایل نقلیه موجود در بازار هستند. در گیربکس اتوماتیک، پدال کلاچ و هیچ تغییر دنده ای وجود ندارد. هنگامی که گیربکس در حالت درایو قرار می گیرد، همه چیز اتوماتیک انجام می شود. این نوع جعبه دنده انواع مختلفی دارد که به گونه های مختلفی کار می کنند اما وظیفه آن ها یکی است. جعبه دنده سیاره ای (AT)، نیمه خودکار (AMT)، دوکلاچه (DCT) و متغیر پیوسته (CVT) از انواع گیربکس اتوماتیک هستند. نوع AT از گشتاور مناسب، پاسخ سریع تر انتقال و افزایش راحتی سوئیچ دنده نسبت به گیربکس نیمه خودکار برخوردار است. نوع AMT مصرف سوخت و هزینه تولید پایینی دارد. همچنین زمان تعویض آن کوتاه تر می باشد. از مزایای جعبه دنده دوکلاچه می توان به سوئیچینگ دنده ای سریع، مصرف سوخت پایین و ... اشاره نمود. جعبه دنده CVT نیز شتاب خوبی دارد.

 

نحوه ی کار گیربکس اتوماتیک


زمانی که نحوه ‌ی کار گیربکس اتومات را بشناسید می ‌توانید مراقبت ‌های مرتبط با عمر آن را به شکلی هوشمندانه ‌تر انجام دهید. به طور خلاصه، کار گیربکس اتوماتیک سبک کردن بار موتور است. به این منظور، جعبه دنده نیرویی که توسط موتور ایجاد می شود را دریافت نموده و آن را مدیریت می‌ کند. فرآیند مدیریت نیرو بسته به تعداد دنده‌ های ماشین، تعداد سطوح مختلفی دارد. سپس نیروی دریافتی را به صورت افزایش قدرت (دنده یک) یا افزایش سرعت (دنده 5) به دیفرانسیل و چرخ ها انتقال می دهد.

112

گیربکس های نیمه خودکار :

امروزه در بسیاری از خودروها از گیربکس های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می شود.
گیربکس های نیمه خودکار، از نوع اتوماتیک نیستند و شباهت زیادی به گیربکس های دستی دارند. اما در آنها پدال کلاچ حذف شده است. در این نوع گیربکس، از محرک ها و رایانه ها برای جابه جایی چرخ دنده ها استفاده می شود.
– گیربکس تیپ ترونیک : عملکرد این گیربکس ها به دنده های معمولی اتوماتیک شباهت دارد. این نوع گیربکس به راننده امکان می دهد تا زودتر از سیستم اتومات خودرو اقدام به تعویض دنده نماید.
– گیربکس تیپ ترونیک S : این نوع گیربکس، نسخه جدید گیربکس تیپ ترونیک می باشد. راننده می تواند بدون انتخاب حالت دستی، اقدام به کم و زیاد کردن دنده نماید. اگر تا 8 ثانیه ، دنده را تعویض نکند سیستم به حالت خودکار برگشته و اختیار امور را به دست می گیرد.
– گیربکس شیفت ترونیک : در این گیربکس ها، تکنولوژی جدیدی برای تعویض دنده ها وجود دارد. در این حالت ، راننده می تواند با استفاده از اهرم تعویض دنده یا پدال های شیفتر( موجود در پشت فرمان) دنده را به صورت دستی، سبک یا سنگین نماید.

443

گیربکس پیوسته متغیر (CVT):

گیربکس پیوسته متغیر (CVT) : این نوع گیربکس برای اولین بار در سال 1886 ثبت شد. در ساختمان آن، دو پولی وجود دارد که با کمک یک تسمه به یکدیگر متصل شده اند. محور اصلی پولی اول به موتور و محور اصلی پولی دوم به دیفرانسیل متصل می گردد.
استفاده از این نوع گیربکس باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت بهینه موتور می شود.
گیربکس دو کلاچه (DCT) : گیربکس های دو کلاچه، ترکیبی از گیربکس های دستی و اتوماتیک هستند. فناوری های به کار رفته در این گیربکس ها، اختلالی در ارسال جریان نیرو به چرخ های خودرو ایجاد نمی کنند
automatt garage petersfield gearbox clutch

اجزای گیربکس :

گیربکس از اجزای مختلفی تشکیل شده که هریک دارای وظیفه ای مشخص می باشد. اجزای تشکیل دهنده آن شامل شافت خروجی، کاسه نمد، درپوش خروجی، پوسته گیربکس، پین بوش، چرخ سیکلوئیدی، بیرینگ خارج از مرکز، رینگ اسپیسر، ست دنده های پین، پوسته پین ها، دری پشت، فن خنک کننده و شافت ورودی می شوند.

گیربکس در کدام قسمت خودرو قرار دارد ؟

به طور معمول، گیربکس در پشت موتور خودرو قرار دارد.

مراقبت های گیربکس :

برای نگهداری از گیربکس های اتوماتیک به نکات زیر توجه نمایید.
– در زمان حرکت، اقدام به تعویض دنده نکنید.
– در حالت دنده خلاص، رانندگی نکنید.
– در آغاز حرکت، زیاد گاز ندهید.
– تا زمانی که به طور کامل توقف نکرده اید، خودرو را درحالت پارک (P) قرار ندهید.
-همواره به سرویس دائمی و منظم خودرو خود توجه داشته باشید.

اهمیت تعویض روغن گیربکس :
روغن گیربکس نقش مهمی در عمر خودرو دارد. تعویض به موقع روغن گیربکس باعث کم کردن استهلاک خودرو می شود. در صورتی که روغن گیربکس تعویض نشود یا تعویض آن با تاخیر صورت گیرد، صدمات جدی و هزینه های سنگینی را به خودرو وارد می کند. روغن گیربکس برای روانکاری انواع جعبه دنده به کار می رود.
با گذشت زمان، یاتاقان و دنده ها دچار فرسایش می شوند. این امر باعث می شود تا ذرات فلزی میکروسکوپی وارد روغن گیربکس شوند و باعث کاهش کیفیت آن گردند. در این زمان، روغن نمی تواند به صورت مناسبی جعبه دنده را روانکاری نماید.
حرارت تولید شده در گیربکس های اتوماتیک ، بیشتر از گیربکس های دستی می باشد و این امر موجب کاهش کیفیت روغن گیربکس در گذر زمان می شود.
به طور کلی در مورد انواع گیربکس ها، ورود ذرات فلزی به روغن و تماس با قطعات فرسوده باعث کاهش کیفیت روغن گیربکس می گردد. در صورتی که روغن گیربکس به موقع تعویض نشود، عمر سیستم انتقال قدرت در خودرو کاهش می یابد.

مزایای گیربکس اتوماتیک :

 استفاده از گیربکس اتوماتیک دارای مزایای است که از ان جمله می توان به تعویض دنده خودکار، استهلاک کمتر، عملکرد عالی در سطوح شیب دار، رانندگی راحت و بدون خستگی اشاره کرد.

معایب گیربکس اتوماتیک :

تاخیر در تعویض دنده، عمر کمتر، هزینه های بالای تعمیر، ایراد در خلاص بودن دنده، مصرف بالای سوخت و تعویض دنده در دور موتور بالا از معایب گیربکس اتوماتیک محسوب می شوند.

10473

مشکلات گیربکس های اتوماتیک :

برای اینکه در سیستم انتقال قدرت خودرو مشکلی ایجاد نشود، بهتر است خودروی خود را به خوبی نگهداری نمایید و به موقع برای تعمیر آن اقدام کنید.
در صورت بروز مشکلات گیربکس باید به تعمیرگاه مراجعه نمود. برخی از مشکلات گیربکس شامل روشن شدن چراغ چک موتور، صدای زوزه یا ناله، تکان های زیاد، سرو صدا در زمانی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، مکث در زمان تعویض دنده، نشت واسکازین، عدم امکان تعویض دنده، بوی سوختگی، بکسواد کلاچ، تعویض ناخودآگاه دنده ها و … می شوند.

تعمیرگاه گیربکس :

استفاده از خدمات این مرکز، باعث بازدهی خوب و عملکرد ایده آل خودرو می شود. متخصصین تعمیرگاه گیربکس به مشتریان خود توصیه می کنند تا در زمان بندی مشخص شده اقدام به تعویض روغن گیربکس نمایند. همچنین از آنها می خواهند تا خطاهای گیربکس را جدی بگیرند و با گیربکس معیوب رانندگی نکنند.
متخصصین تعمیرگاه گیربکس در اولین قدم خطای موجود در سیستم خودرو را شناسایی کرده و سپس در جهت رفع آن اقدام می کنند. مشتریان پس از تعمیر خودرو خود، می توانند از خدمات پشتیبانی و گارانتی این مجموعه استفاده نمایند.

How to repair a car

قیمت تعمیر گیربکس :

فاکتورهای مختلفی در تعیین هزینه تعمیر یا تعویض گیربکس تاثیرگذارند. تخصص و مهارت تعمیرکار، هزینه خرید گیربکس، قیمت روغن، هزینه قطعات موردنیاز و … بر قیمت تعمیر گیربکس موثرهستند.

در بیشتر موارد به دلیل ایراد برقی می باشد. اما ممکن است در اثر نبود فشار روغن گیربکس، اشکال یا پارگی در دسته موتور گیربکس هم ایجاد شود.

دلیل این امر کمبود روغن یا نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ می باشد. این امر موجب فرسایش و استهلاک صفحه کلاچ می شود.

معمولا صدای زوزه و ناله گیربکس ناشی از صدای فشار روغن می باشد. البته موارد دیگری مانند خرابی دنده ها، مجموعه دنده سیاره ای و دنده های دیفرانسیل، سایش دنده ها و شافت، تیز شدن دنده ها و … هم می تواند باعث ایجاد این صدا شود.
صدای زوزه در خودروهای تازه، به دلایل کیفیت پایین گیربکس، کیفیت بد مونتاژ وعدم درگیری صحیح سطوح چرخ دنده می باشد.

این مسئله به دلایل مختلفی مانند نبود برق در سیستم پارک، خالی بودن باطری خودرو، خرابی استوپ زیر پدال ترمز، خرابی در سلکتور و … اتفاق می افتد.

این مورد ممکن است به دلیل خرابی یا پارگی در دسته موتورها رخ دهد. البته عوامل دیگری مانند خرابی صفحه کلاچ، خرابی پلوس ها، خرابی توربین گیربکس و ریپ زدن خودرو هم می توانند موجب لرزش خودرو شوند.

فاکتورهای زیادی مانند بریدن دنده پمپ روغن، هرز شدن پلوس، معیوب شدن چرخ دنده های داخل گیربکس، خالی بودن گیربکس از روغن، خراب شدن توربین و … می توانند باعث این حالت شوند.

ایجاد صدای گیربکس و بیرون زدن دنده ها از علائم خرابی بلبرینگ خودرو می باشند.

خدمات آقای گیربکس :

تعمیرگاه تخصصی آقای گیربکس برای جلب رضایت مشتریان خود، بهترین و با کیفیت ترین خدمات را ارائه می دهد. خدمات این مجموعه شامل موارد زیر می گردند.

عیب یابی گیربکس

متخصصین تعمیرگاه گیربکس در اولین قدم خطای موجود در سیستم خودرو را شناسایی کرده و سپس در جهت رفع آن اقدام می کنند. در صورت بروز مشکلات گیربکس باید به تعمیرگاه مراجعه نمود. برخی از مشکلات گیربکس شامل روشن شدن چراغ چک موتور، صدای زوزه یا ناله، تکان های زیاد، سرو صدا در زمانی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، مکث در زمان تعویض دنده، نشت واسکازین، عدم امکان تعویض دنده، بوی سوختگی، بکسواد کلاچ، تعویض ناخودآگاه دنده ها و … می شوند. متخصصین تعمیرگاه تخصصی آقای گیربکس با تکیه بر دانش و تجربه ی خود مشکل موجود را تشخیص داده و به سرعت و با دقت اقدام به رفع آن می کنند. آنها در این راستا، از تجهیزات پیشرفته و خاصی استفاده می کنند.

روش های تقویت گیربکس اتوماتیک


1- بررسی وضعیت جعبه دنده: یکی از روش‌ های مهم که تمامی افراد متخصص گیربکس اتوماتیک به دارندگان خودروهای امروزی توصیه می‌ کنند، بررسی به موقع تمام وسایل و مواد مورد نیاز برای عملکرد بهتر گیربکس است. به عنوان مثال، بررسی میزان روغن گیربکس به شما اجازه می‌ دهد تا همیشه مطمئن باشید کیفیت روغن و اندازه آن در حالت مناسبی قرار دارد. در بعضی از خودروها، دریچه‌ هایی بالای سیستم گیربکس وجود دارند که با باز کردن آن می‌ توان وضعیت و میزان روغن را به شکل دقیق‌ تری بررسی نمود. علاوه بر این با رانندگی در محیطی امن می‌ توان با دقت به شرایط کاری گیربکس توجه کرد و مشاهده نمود که آیا روند تعویض دنده به درستی انجام می‌ شود یا خیر. در صورتی که همه این موارد در وضعیت خوبی قرار داشتند، روند کاری گیربکس اتوماتیک (یا دستی) نیز خوب است و روند انتقال قدرت به بهترین شکل انجام می‌ شود.

2- انتخاب تنظیمات سازگار: گیربکس‌ های اتوماتیک معمولا دارای تنظیمات خاص برای مسیرهای شهری و برون شهری (یا جاده‌ ای) هستند. از همین رو انتخاب تنظیمات سازگار با شرایط به تقویت گیربکس در زمان رانندگی کمک می ‌کند.

3- سرویس دهی به موقع و مناسب جعبه دنده: یکی از فعالیت‌ هایی که باعث تقویت گیربکس و کاهش هزینه‌ های تعمیر آن در طولانی مدت می‌ شود، سرویس دهی جعبه دنده است. برای انجام این کار به صورت اصولی باید ابتدا آن را روی یک سطح محکم و صاف قرار دهید. برای خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، باید آن ها را روی حالت پارک و برای خودروهایی با گیربکس دستی باید آن ها را در دنده یک قرار داد. برای انجام این سرویس دهی‌ ها باید با استفاده از قطعات مخصوص که در تعمیرگاه موجود هستند، مانع حرکت تایرهای عقب شوید. بعد از آن با جک، خودرو را از روی سطح زمین به طور کامل بلند کنید. سپس قسمت زیرین خودرو را مورد بررسی قرار دهید تا محل مربوط به روغن گیربکس را پیدا نمایید. یک ظرف نسبتا بزرگ که متناسب با حجم روغن گیربکس باشد را زیر آن قرار دهید و دریچه مربوطه را باز کنید تا روغن گیربکس به طور کامل تخلیه شود. برای انجام این کار نیز می‌ توانید به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید تا با تعویض فیلتر روغن گیربکس به بهتر شدن روند کاری این قسمت کمک کنید.
یکی دیگر از فعالیت‌ هایی که در زمان سرویس دهی به تقویت گیربکس کمک زیادی خواهد کرد، آچارکشی اصولی بخش‌ های مختلف می باشد. این کار باعث می‌ شود تا بتوانید در طولانی مدت شاهد افزایش عمر مفید خودروی خود باشید. در ضمن بهتر است کلیه فعالیت‌ های مربوط به سرویس دهی زیر نظر فرد متخصص تعمیر گیربکس اتوماتیک انجام شود تا آسیب بیشتری به سایر قسمت‌ ها وارد نگردد.

4- استفاده از تایرهای متعادل: ایجاد تعادل بین چرخ‌ های خودرو باعث می‌ شود تا تمامی قسمت‌ های آن به خصوص گیربکس عملکرد بهتری داشته باشند. برای گرفتن نتیجه بهتر باید به متخصصین بالانس چرخ در تعمیرگاه‌ های معتبر مراجعه کنید. در ضمن سایز تایرها نیز تاثیر زیادی بر روی عملکرد گیربکس اتوماتیک خواهند داشت.

5- تغییر عادت ها در زمان رانندگی: در بسیاری از موارد مشاهده شده مشکلاتی که یک عده به گیربکس اتوماتیک خودروی خود نسبت می‌ دهند، به دلیل رانندگی نامناسب آن ها به وجود آمده است. استفاده از مانیتور کمکی در خودروهای خارجی این اجازه را به شما می‌ دهد که بتوانید فواصل بین دنده‌ های مختلف را در زمان رانندگی اندازه گیری نمایید. در این مانیتور‌ها، دنده و دور موتور را نمایش می‌ دهند و دقیقا به شما می‌ گویند که کدام دنده در کدام دور موتور تعویض می‌ شود. در چنین شرایطی باید سرعت دقیق تعویض دنده را نیز یادداشت نمایید. بعد از این که انجام تست در زمان رانندگی به اتمام رسید، نوبت آنالیز اطلاعات به دست آمده است.

در صورتی که در این زمینه تخصص کافی ندارید، بهتر می باشد سراغ تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک بروید تا افراد متخصص بتوانند روند تقویت گیربکس با استفاده از این آزمایش‌ ها را انجام دهند. زیرا در بسیاری موارد افراد معمولی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی ممکن است اطلاعات بدون دقت به دست آورند و به اشتباه آن ها را آنالیز کنند. وجود این اشتباهات باعث می شود تا نتیجه نهایی اقدامات لازم برای تقویت گیربکس تحت تاثیر قرار گیرد.

6- توجه به بهبود عملکرد موتور خودرو: به یاد داشته باشید که خودرو طی یک فرآیند پیچیده تولید و تبدیل نیروهای مختلف فعالیت می‌ کند. از همین رو اگر روند کاری موتور خودرو درست نباشد، شاهد اختلال در عملکرد گیربکس نیز خواهید بود. تعمیر و سرویس دهی به موقع، تامین لوازم یدکی مصرفی مورد نیاز و … موجب بهبود عملکرد گیربکس و عملکرد کلی خودرو می‌ شوند.


مراقبت از گیربکس اتوماتیک


در گیربکس های اتوماتیک باید با حساسیت بیشتری نسبت به گیربکس های دستی رفتار نمود و در زمان مناسب قطعات تعویضی آن را تعویض کرد. زمان و کارکرد مناسب برای تعویض روغن گیربکس به شرایط رانندگی و نوع خودرو بستگی دارد که این مقدار حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر می باشد. اما ابتدا بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید تا از مقدار دقیق آن اطلاع پیدا کنید.

هنگام قرارگیری در سرازیری نباید دنده را در حالت خلاص (N) قرار داد. زیرا این عمل به گیربکس فشار وارد می کند. بهتر است با قرار دادن دنده در حالت دستی و انتخاب دنده های سنگین تر از افزایش سرعت خودرو جلوگیری نمود. با این کار عمل ترمزگیری و سایش لنت ترمز کمتر می شود. البته باید توجه داشت که دور موتور نباید زیاد بالا برود. زیرا با بالا رفتن بیش از اندازه دور موتور به کلاچ ها و باندهای گیربکس فشار وارد می شود. برخی از راننده ها فکر می کنند با خلاص کردن دنده (N) در سرازیری از مصرف سوخت کم می گردد در صورتی که این چنین نیست. زیرا ECU پس از مدتی تشخیص می دهد که موتور نیازی به تولید قدرت ندارد و به انژکتور دستور می دهد تا پاشش سوخت را قطع کند.

قبل از قرار دادن دنده در حالت پارک باید ترمز دستی را کشید تا از درگیر شدن دنده پارک جلوگیری کرد. زیرا اگر دنده پارک درگیر شود به دنده انتهای گیربکس (Parking Pawl) تنش وارد شده و موجب خرد شدن آن می شود.

باید توجه داشته باشید که هنگام تعویض روغن گیربکس اتوماتیک نباید کاملا روغن گیربکس را تخلیه نمود. زیرا تخلیه کامل موجب می شود کامپیوتر گیربکس دچار خطا گردد. بدین گونه که گیربکس با روغن کهنه آداپته شده و هنگامی که روغن کاملا تخلیه می شود، گیربکس با توجه به داده هایی که از قبل داشته نمی تواند درست کار کند و مشکلاتی مانند تقه زدن و گاز هرز را به دنبال دارد. برای تعویض روغن گیربکس بهتر است روغن درون کارتل گیربکس را تخلیه نمود و به مقدار روغنی که درون گیربکس مانده دست نزد. زیرا این عمل موجب می شود روغن تازه با کهنه مخلوط شود و آلودگی روغن باقی مانده، بین روغن تمیز و کهنه تقسیم گردد تا از درصد آلودگی درون کل روغن کم شود.

بهتر است در ترافیک هایی که حدود ۴۰ ثانیه و یا کمتر طول می کشند از ترمز برای نگه داشتن خودرو استفاده کرد. در غیر این صورت بهتر است دنده را در حالت خلاص (N) قرار داد تا از داغ شدن روغن گیربکس جلوگیری نمود.

برای تغییر وضعیت دنده از حالت D به R و یا برعکس حتما خودرو را به طور کامل متوقف و سپس اقدام به تعویض حالت دسته دنده نمایید.
بلافاصله پس از روشن کردن خودرو در حالی که در حالت درجا (Idle) کار می کند، دور موتور از حالت نرمال بالاتر است. در این حالت بهتر است صبر نمود تا دور موتور به حالت نرمال برسد و سپس دسته دنده را از حالت P یا N به حالت D یا R تغییر داد. زیرا هنگامی که دور موتور بالا است و دنده را درگیر نمایید، تنش زیادی به کلاچ و باندها وارد می شود. این تنش بر دیگر قسمت های محرک نیز تاثیر می گذارد. بنابراین بهتر است چند لحظه صبر کنید تا دور موتور به حالت نرمال برسد سپس دنده را در حالت D یا R قرار داد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک

آقای گیربکس، مجموعه ای از بهترین و با تجربه ترین تعمیرکاران را در اختیار دارد که در تعمیر انواع گیربکس های چینی، کره ای ، آلمانی، آمریکایی، فرانسوی، ایتالیایی و … مهارت بالایی دارند. معمولا تولید کنندگان خودروهای مختلف، زمان بندی تعمیر و نگهداری خودرو را ارائه می دهند. این مسئله در مورد گیربکس خودرو که بخش حیاتی آن می باشد هم صادق است. در گیربکس های اتوماتیک، انتقال گشتاور از طریق جریان روغن و ساختار هیدروالکترومکانیکی صورت می گیرد. به همین دلیل از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. ساختار گیربکس های اتوماتیک پیچیده تر از گیربکس های دستی است. به همین دلیل تعمیر این نوع گیربکس دشوارتر از نوع دستی بوده و به مهارت و دانش بالایی نیاز دارد. در صورت بروز مشکل، بهتر است در مراحل اولیه به تعمیرگاه مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای رفع مشکل و تعمیر گیربکس اتومات انجام شود. در این حالت، هزینه تعمیرات کاهش می یابد و زمان کمتری صرف تعمیر گیربکس می گردد.

سرویس دوره ای گیربکس های اتوماتیک

گیربکس نقش مهمی در طول عمر خودرو دارد. اگر تعویض روغن، فیلتر و سرویس های دوره ای گیربکس های اتومات، به موقع انجام شوند، طول عمر قطعات گیربکس و خودرو افزایش می یابد. البته رانندگی اصولی و آگاهی از نحوه ی عملکرد گیربکس هم بر این مسئله تاثیرگذارند. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند تا افراد پس از طی مسافت بین 20000 تا 60000 کیلومتر، برای تعویض روغن اتومبیل و سرویس دوره ای آن اقدام نمایند. باید دقت داشت که در شهرهای بزرگ و شلوغ مثل تهران تعویض روغن پس از طی مسافت 20000 تا 30000 کیلومتر صورت می گیرد. دلیل این امر، وجود ترافیک و کاهش عمر روغن خودرو در این شهرها می باشد.

خدمات پس از فروش

در شرایط رقابتی امروز ، ارائه ی کالای با کیفیت باعث رضایت مشتریان می شود. یکی از وظایف مهم شرکت های توزیع کننده کالا، توجه به کیفیت کالا می باشد. مجموعه آقای گیربکس، خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه می دهد. آنها با ارائه ی این خدمات، کیفیت کالای خود را تضمین می کنند. مشتریان پس از تعمیر خودروی خود، می توانند از خدمات پشتیبانی و گارانتی این مجموعه استفاده نمایند.

فروش گیربکس اتوماتیک

آقای گیربکس علاوه بر خدمات نام برده، اقدام به فروش گیربکس اتوماتیک و قطعات مختلف آن می نماید.