مقالات

تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی

تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی

تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی در زمینه تعمیر و رفع ایرادات گیربکس برندهای مختلف خودروهای ژاپنی فعالیت می کند. کشور ژاپن دارای یک صنعت خودروسازی پیشرفته است. نفوذ و گسترش صنعت خودروسازی ژاپن در بازار جهانی به حدی است که برند تویوتا کرولا به عنوان پر فروش ترین خودروی جهان شناخته می شود. در بازار ایران هم خودروهای مختلف ژاپنی به فروش می رسند که از آن جمله می توان تویوتا، نیسان، مزدا، سوزوکی، هوندا، لکسوس و میتسوبیشی را نام برد. کیفیت بالای خودروهای ژاپنی در کنار امکانات و طراحی زیبای آنها باعث شده تا طرفداران زیادی در سراسر جهان داشته باشند. با این وجود، گاهی اوقات خودروهای ژاپنی هم دچار مشکلاتی می شوند که برای رفع آن نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات دارند. یکی از این موارد، مشکلات مربوط به گیربکس اتوماتیک است که اگر برطرف نشوند، هزینه های زیادی را به صاحبان خودرو تحمیل می کنند.

گیربکس چیست؟

گیربکس یا جعبه دنده، بخشی است که نیروی تولید شده به وسیله موتور را متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها انتقال می دهد. این قسمت نقش مهمی در کنترل و تنظیم قدرت خودرو ایفا می کند. از دیگر وظایف آن می توان به پیشگیری از سرعت های ناخواسته، کار کردن موتور بدون حرکت خودرو و تنظیم جهت حرکت خودرو اشاره کرد.

گیربکس چیست؟

گیربکس خودروهای ژاپنی

در ساختار خودروهای ژاپنی بیشتر از گیربکس های اتوماتیک استفاده می شود. ساختار گیربکس های اتوماتیک نسبت به دستی پیچیده تر است و به همین علت نیاز به نگهداری بیشتری دارند. صاحبان خودروهای ژاپنی برای اینکه بتوانند مدت طولانی تری از رانندگی با خودروی خود لذت ببرند باید به سلامت قطعات و به خصوص گیربکس خودروی خود توجه نمایند.

خدمات تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی

تعمیرکاران حرفه ای تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی بعد از بررسی قسمت های مختلف خودرو، می توانند مشکلات آن را شناسایی و برطرف نمایند.
از جمله خدمات تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– عیب یابی گیربکس
– تعمیر گاز هرز خوردن خودرو
– تعویض روغن و فیلتر

– سرویس پمپ روغن
– بررسی قطعات کلاچ، پیستون ها، دیسک ها و …
– تعمیر سیستم برقی گیربکس
– تعمیر و سرویس توربین و ساعت گیربکس
– تست رادیات
– برطرف کردن خطاهای گیربکس
– سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک خودروهای ژاپنی

تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی

 

تعمیر انواع گیربکس اتوماتیک

– تعمیر گیربکس DCT
در تولید بسیاری از خودروهای ژاپنی از گیربکس DCT دو کلاچه استفاده می شود. در این نوع گیربکس، دو کلاچ وجود دارد که به وسیله ابزار الکترونیکی و هیدرولیکی کار می کنند. راننده در این امر دخالتی ندارد. همواره یکی از کلاچ ها با دنده های زوج (2،4،6) و کلاچ دیگر با دنده های فرد (1،3،5) درگیر می شوند. گیربکس DCT که با نام گیربکس نیمه اتوماتیک هم شناخته می شود، مزایای زیادی دارد. یکی از مهم ترین مزایای آن، رانندگی راحت و آسان است. در این حالت راننده می تواند با فشار پدال گاز، خودرو را به راحتی به حرکت درآورد. علاوه بر این، میزان مصرف سوخت در آنها کمتر از گیربکس های دستی می باشد.
– تعمیر گیربکس CVT
در خودروهای ژاپنی میتسوبیشی و نیسان از این نوع گیربکس استفاده می کنند. با توجه به اینکه گیربکس، یک بخش تخصصی در خودرو محسوب می شود تعمیر یا تعویض آن هم باید توسط افراد متخصص و حرفه ای انجام شود. گیربکس های CVT ارزان تر از گیربکس های اتومات دیگر هستند و میزان مصرف سوخت پایینی دارند. از دیگر مزایای این نوع گیربکس می توان به نرمی حرکت و وزن کم آنها اشاره کرد.
– ساعت کردن گیربکس اتوماتیک
یکی از خدمات تعمیرگاه گیربکس، تنظیم و کنترل ساعت گیربکس می باشد.
– تعویض قطعات گیربکس
در مواردی که قطعات گیربکس، آسیب جدی ببینند و امکان تعمیر آنها وجود نداشته باشد، اقدام به تعویض این قطعات می کنند.

 

مهم ترین دلایل خرابی گیربکس خودروهای ژاپنی

1- عدم رانندگی صحیح صاحبان خودرو
2- مشکلات مربوط به روغن گیربکس
– پایین بودن سطح روغن گیربکس : یکی از دلایلی که موجب خرابی گیربکس اتوماتیک خودروهای ژاپنی می شود، ناکافی بودن روغن گیربکس است که با گذشت زمان به گیربکس آسیب وارد می کند.
– استفاده از روغن های نامرغوب : روغن نقش مهمی در روانکاری قطعات گیربکس دارد. کیفیت پایین روغن به گیربکس صدمه وارد می کند و راندمان کاری خودرو را کاهش می دهد.

تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک خودروهای ژاپنی

1- گاز هرز خوردن خودرو
علت مشکل : این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می شود. عواملی مانند کاهش میزان روغن، فرسودگی و استهلاک صفحه کلاچ می توانند موجب بروز این مشکل شود.
2- تقه زدن گیربکس اتوماتیک
علت مشکل : ایرادات برقی، فشار نامناسب روغن، خرابی و پارگی دسته موتورهای گیربکس و … می توانند باعث تقه زدن گیربکس اتوماتیک شوند.
3- زوزه کشیدن گیربکس
علت مشکل : ممکن است به دلیل صدای ناشی از فشار روغن و خرابی دنده ها، مجموعه دنده های سیاره ای و دنده های دیفرانسیل ایجاد شود.
4- تولید صداهای نا خوشایند
علت مشکل : فرسودگی یاتاقان ها و اجزای چرخان گیربکس منجر به تولید صداهای غیر عادی می شوند.
5- گرمای زیاد گیربکس
علت مشکل : افزایش یا کاهش بیش از حد مایع گیربکس می تواند دلیل آن باشد. در برخی موارد حمل بار زیاد و بیش از ظرفیت بکسل گیربکس موجب بروز این مشکل می شود.
6- توقف موتور در سرعت پایین
علت مشکل : زمانی که کلاچ مبدل گشتاور در سرعت های پایین از کار می افتد، موتور متوقف می شود.
7- انتخاب همزمان دو دنده
علت مشکل : هنگامی که به مدارهای هیدرولیک فشار وارد می شود، با این مشکل مواجه می شوید. البته در صورت اختلال در عملکرد شیر برقی یک شیفتی و یا چسبیدن چند قرقره سوپاپ به هم در بدنه شیر نیز این مشکل رخ می دهد.
8- عدم انتخاب صحیح دنده
علت مشکل : بروز اختلالات الکتریکی در سیستم کنترل الکترونیکی انتقال، کاهش سطح مایعات و چسبیدن و یا نقص برقی در شیرها می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند.
9- تاخیر بین انتخاب چرخ دنده و شروع حرکت خودرو
علت مشکل : این حالت ممکن است به دلیل لیز خوردن کلاچ، خراب شدن پمپ فشار، سطح پایین مایعات و … رخ دهد.
10- استشمام بوی بد و سوختگی از گیربکس
11- تعویض سخت دنده
12- روشن شدن چراغ مربوط به گیربکس خودرو
13- کاهش چشمگیر شتاب خودرو
موارد بالا جزء علائم خرابی گیربکس اتوماتیک به شمار می روند. باید توجه کرد که این مشکلات ممکن است به دلایل دیگری رخ دهند. بنابراین در صورت مواجه شدن با هر یک ازعلائم خرابی گیربکس اتوماتیک توصیه می شود که به تعمیرگاه گیربکس خودروهای ژاپنی مراجعه نمایید. تعمیرکاران این مجموعه با مهارت و تجربه خود به بررسی شرایط و قطعات خودرو می پردازند. آنها در کوتاه ترین زمان ممکن ایراد موجود را شناسایی و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام می دهند.

هزینه تعمیر یا تعویض گیربکس خودروهای ژاپنی

قیمت تعمیر یا تعویض گیربکس به عوامل مختلفی مانند نوع گیربکس، دلیل خرابی، مدل خودرو، مدت زمان تعمیر یا تعویض گیربکس، تجربه و مهارت تعمیرکار، نو یا دسته دوم بودن قطعات و … بستگی دارد.

 

سوالات متداول :

1- علت تقه زدن گیربکس خودروهای ژاپنی چیست؟
ایرادات برقی، فشار نامناسب روغن، خرابی و پارگی دسته موتورهای گیربکس و … می توانند باعث تقه زدن گیربکس اتوماتیک شوند.
2- شنیدن صداهای ناخوشایند از گیربکس به چه علتی است؟
فرسودگی یاتاقان ها و اجزای چرخان گیربکس منجر به تولید صداهای غیر عادی می شوند.
3- نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟
از جمله این نشانه ها می توان به کاهش قدرت خودرو، سخت شدن تعویض دنده ها به علت نشت روغن، احساس بوی سوختگی در خودرو، لغزش گیربکس، روشن شدن چراغ چک موتور، نشت مایع قرمز رنگ در زیر خودرو، شنیدن صدای غیر عادی در زمان خلاصی خودرو اشاره کرد.
4- برای تعمیر یا تعویض گیربکس خودروهای ژاپنی چقدر باید هزینه پرداخت کنیم؟
هزینه تعمیر یا تعویض گیربکس مشخص نیست. قیمت تعمیر یا تعویض گیربکس به عوامل مختلفی مانند نوع گیربکس، دلیل خرابی، مدل خودرو، مدت زمان تعمیر یا تعویض گیربکس، تجربه و مهارت تعمیرکار، نو یا دسته دوم بودن قطعات و … بستگی دارد.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =