مقالات

گیربکس دو کلاچه چیست؟

گیربکس دو کلاچه چیست؟

گیربکس دو کلاچه چیست؟ ، کلاچ وسیله ای می باشد که در مجموعه های انتقال قدرت کاربرد دارد. در واقع کلاچ مدیریت ارتباط بین تولید نیرو و انتقال قدرت را بر عهده دارد. وظیفه گیربکس ها، انتقال قدرت می باشد. گیربکس دستی، اتوماتیک و دو کلاچه از انواع گیربکس ها هستند. بعد از اختراع گیربکس اتوماتیک، گیربکس دوکلاچه یا نیمه اتوماتیک اختراع شد که به آن DCT هم می گویند.
گیربکس دو کلاچه جزء فناوری های نوین صنعت خودرو سازی به حساب می آید. عملکرد این نوع گیربکس چیزی بین گیربکس دستی و اتوماتیک می باشد. در ادامه مطلب با گیربکس دو کلاچه بیشتر آشنا می شویم.

گیربکس دو کلاچه (DCT) چیست؟

گیربکس دو کلاچه به گیربکس دستی بدون کلاچ و دستی خودکار نیز معروف می باشد. این نوع گیربکس از دو نوع کلاچ متفاوت استفاده می کند که یک سری از دنده ها را کنترل می کند. هر کلاچ در این سیستم به دنده های زوج و فرد متصل شده است. به همین دلیل عملکرد آن در قالب طرحی متفاوت از ترکیب دو گیربکس دستی یعنی کاملا اتوماتیک می باشد. پس مشکلی در انتقال جریان نیرو به چرخ ها بوجود نمی آید و دور موتور کاهش نمی یابد.
در بیشتر این گیربکس ها امکان تعویض دنده ی دستی بدون کلاچ وجود دارد. از این رو به آن نیمه اتوماتیک هم گفته می شود. هدف از وجود DCT، به حداقل رساندن فاصله زمانی بین تعویض دنده است. از دیگر اهداف آن می توان بهبود عملکرد و مصرف سوخت را نام برد. شتاب گیری خودروهای مجهز به گیربکس دو کلاچه بسیار لذت بخش و بدون تکان شدید می باشد. این امر سواری را برای تمام سرنشینان راحت تر می کند.

گیربکس دو کلاچه چیست؟

انواع گیربکس دو کلاچه

گیربکس نیمه اتوماتیک را به دو دسته خیس و خشک تقسیم می کنند. در نوع خیس آن سیال بودن (مایع و روان بودن)، مانع زیاد شدن دما و اصطکاک می شود. این مدل از گیربکس DCT برای خودروهای قدرتمند مورد استفاده قرار می گیرد. در نوع خشک آن اوج میزان گشتاور 250 نیوتن متر می باشد. در این نوع مصرف سوخت بهینه تر است. همچنین برای ماشین هایی که در شهر رفت و آمد دارند از این نوع گیربکس استفاده می شود.

عملکرد گیربکس دو کلاچه به صورت است؟

زمانی که دنده عوض می شود سیستم کلاچ وارد عمل شده و ارتباط بین موتور با جعبه دنده را قطع می کند. در نتیجه تعویض دنده بدون آسیب زدن به قطعات درونی گیربکس انجام می شود. در هنگام کلاچ گرفتن برای مدت زمان کوتاهی انتقال قدرت به چرخ ها قطع و بعد از رها شدن آن وصل می شود. این نوع عملکرد برای گیربکس معمولی دو عیب بزرگ دارد.
اول اینکه تقه و ضربه های جزئی وارد به آن در گیربکس دستی کاملا مشخص می باشد. دوم اینکه در مدت زمانی که رابطه موتور با جعبه دنده قطع می شود، نیرو به چرخ ها نمی رسد. در نتیجه بر عملکرد نهایی خودرو اثر منفی می گذارد. گیربکس دو کلاچه نسبت به گیربکس معمولی برتری دارد. زیرا در این گیربکس ارتباط بین موتور با چرخ ها همواره حفظ می شود. همچنین هر کلاچ بصورت جداگانه کار می کند. این امر باعث می شود که تعویض دنده به سرعت انجام شود.

به چه علت به گیربکس دو کلاچه، نیمه اتوماتیک می گویند؟

تمام مراحل تعویض دنده در این نوع گیربکس بر خلاف اسم آن کاملا اتوماتیک می باشد. در گیربکس اتوماتیک برای تعویض دنده و گرفتن کلاچ از مبدل گشتاور استفاده می شود. این مبدل زمان تعویض دنده را متوجه می شود. در گیربکس دوکلاچه چنین مبدلی وجود ندارد و این وظیفه بر عهده کلاچ های چند صفحه ای خیس یا خشک می باشد. به همین دلیل به آن گیربکس نیمه اتوماتیک می گویند.

نقاط قوت گیربکس دو کلاچه

1- در گیربکس خشک هنگامی که ماشین در وضعیت خلاص قرار می گیرد، ارتباط بین موتور و گیربکس قطع می شود. این امر باعث می شود که بار زیادی از روی موتور برداشته شود و مصرف سوخت خودرو رفته رفته کاهش می یابد.
2- تعویض دنده در کمترین زمان ممکن در گیربکس دوکلاچه انجام می شود. این مدت زمان خیلی کمتر از زمانی می باشد که گیربکس اتوماتیک و یا دستی برای تعویض دنده صرف می کنند. کم شدن مدت زمان تعویض دنده باعث می شود که شتاب گیری بهتر انجام شود. بدلیل اینکه افت دور موتور در DCT به حداقل میزان می رسد.
3- وجود دنده معکوس در گیربکس دو کلاچه یکی دیگر از نقاط قوت آن می باشد. در این نوع گیربکس عمل تعویض دنده به دنده سنگین تر با سرعت بالایی انجام می شود.

گیربکس دو کلاچه چیست؟

نقاط ضعف و معایب گیربکس دو کلاچه

1- گیربکس دو کلاچه قیمت بالایی دارد. زیرا تکنولوژی ساخت آن نسبت به مدل های دیگر بالاتر می باشد.
2- پیچیدگی گیربکس دو کلاچه یکی دیگر از معایب آن می باشد. این موضوع تعمیر آن را سخت تر و پرهزینه تر می کند.
3- در این نوع گیربکس قطعات زیادی وجود دارد. وجود این قطعات باعث می شود که وزن گیربکس دو کلاچه سنگین تر شود.
4- تقویت خودروهایی که گیربکس دو کلاچه دارند مشکل می باشد.

سخن آخر

امروزه شرکت های خودروسازی بیشتر از گیربکس دو کلاچه استفاده می کنند. اما هنوز میزان استفاده از آن نسبت به گیربکس های دستی و اتوماتیک کمتر می باشد. برای نصب گیربکس اتوماتیک به آقای گیربکس مراجعه نمایید. قیمت گیربکس اتوماتیک در این مرکز مناسب می باشد.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 1 =