مقالات

گیربکس تیپ ترونیک

گیربکس تیپ ترونیک

گیربکس تیپ ترونیک یک گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی است. این به شما کنترل بیشتر هنگام تعویض دنده را می دهد که برای بالا رفتن کارآمد از سربالایی یا برای کنترل بهتر هنگام سبقت گرفتن در بزرگراه ایده آل است. بسیاری از خودروهای مدرن اروپایی و ژاپنی دارای گیربکس تیپ ترونیک هستند.

گیربکس تیپ ترونیک چیست؟

این گیربکس مانند یک گیربکس اتوماتیک معمولی کار می کند و شما قابلیت تعویض دنده دارید. برای تغییر آن به حالت تیپ ترونیک، تنها کاری که باید انجام دهید این است که میله دنده را روی گزینه مناسب (که احتمالاً با ‘+’ یا ‘-‘ نشان داده می شود) بگذارید و سپس خودرو دیگر برای شما دنده عوض نمی کند. همانطور که گفته شد، بسیاری از مدل‌های جدید دارای ویژگی‌های ایمنی نصب شده‌اند که سرعت موتور را در دنده‌های خاصی محدود می‌کند تا در صورت فراموش کردن زمان تعویض یا قرار دادن تصادفی آن در حالت tiptronic، آسیبی به خودرو وارد نشود.

گیربکس تیپ ترونیک چیست؟
گیربکس تیپ ترونیک تقریباً مانند جعبه دستی کار می کند، اما فاقد کلاچ می باشد.

گیربکس تیپ ترونیک چقدر ایمن است؟

همانطور که قبلاً گفته شد، خودروی شما نمی تواند در حالت تیپ ترونیک از یک محدوده دور معین عبور کند. شما تا آنجایی که بخواهید کنترل خواهید داشت، اما نمی توانید دور موتور را تا خط قرمز ببرید و به واشر فشار بیاورید. همچنین امکان دور زدن برای مدت زمان طولانی وجود ندارد زیرا نرم افزار ایمنی خودرو به حالت خودکار بازگشته و دنده ها را به طور مناسب تغییر می دهد تا موتور را در شرایط خوبی نگه دارد.

گیربکس تیپ ترونیک ایمن است؟
با این حالت گیربکس شما به اندازه کافی مستعد چرخیدن و یا دریفت زیاد نخواهد بود. شما همیشه کنترل کامل خودرو را در دست خواهید داشت و اگر نرم‌افزار مشکوک باشد که این کار را نمی‌کنید، به حالت خودکار برمی‌گردد و موتور را با سرعت مناسب در حرکت نگه می‌دارد. گیربکس تیپ ترونیک به اندازه هر گیربکس دیگری ایمن است و تفاوتی هایی که متوجه خواهید شد بستگی به نحوه رانندگی شما دارد. البته، اگر راننده ای بی احتیاط هستید، شاید نتوانید آنچنان با گیربکس تیپ ترونیک ارتباط برقرار کنید.

آیا استفاده مداوم از Tiptronic بد است؟

بسیاری از خودروهای مدرن دارای ویژگی‌های ایمنی هستند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید در دنده‌های مختلف از سرعت مشخصی بالاتر بروید. این گیربکس برای افرادی که به دنبال کمی مسابقه دادن با ماشین خود هستند یا حتی دریفت را تمرین می کنند عالی نیست، اما برای یک نوع ماشین روزمره، یک راه حل فوث العاده است. گیربکس های تیپترونیک دارای ویژگی حفاظت ایمنی داخلی هستند که از هر نوع آسیبی به موتور و گیربکس جلوگیری می کند. هنگامی که خودروی شما به سرعت بالایی رسید، رایانه آنبورد به حالت خودکار برمی‌گردد.

استفاده مداوم از گیربکس تیپ ترونیک
از آنجایی که Tiptronic یک سیستم پیچیده تر از گیربکس اتومات یا دستی است، می تواند کمی گران تر باشد. اگر بتوانید کمی پول اضافی خرج کنید، مطمئناً این یک سرمایه گذاری عالی است.

گیربکس تیپ ترونیک در مقابل گیربکس اتوماتیک

بین هر دو نوع مختلف گیربکس، مزایا و معایبی وجود دارد، اما هیچ کدام بهتر از دیگری نیست. یک سیستم تیپ ترونیک قادر است به حالت دستی تغییر وضعیت دهد و در صورت نیاز کنترل بیشتری به شما بدهد. اکثر رانندگان می گویند که احساس واقعی گیربکس تیپ ترونیک را دوست دارند. هنگام رانندگی دستی، اگر رانندگان برای مدت معینی از تعویض دنده دستی استفاده نکنند، سیستم تیپترونیک می تواند دوباره روشن شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، نرم افزار تیپترونیک دوباره به طور خودکار چرخ دنده ها را کنترل می کند. اگر راننده بخواهد به این حالت برگردد، باید به صورت دستی تعویض دنده را روشن کند.

گیربکس تیپ ترونیک در مقابل گیربکس اتومات
انتخاب شما به بودجه، مدل ماشین و نوع عملکردی که به دنبال آن هستید بستگی دارد.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =