مقالات

کدام خودروها گیربکس cvt دارند؟

کدام خودروها گیربکس cvt دارند

کدام خودروها گیربکس cvt دارند؟ CVT نوعی گیربکس تک سرعته اتوماتیک است که شتاب وقفه و درز را برای تغییر دنده فراهم‌ می کند. در این نوع گیربکس به جای چرخ دنده های ثابت از یک جفت قرقره با عرض متغیر استفاده می شود که توسط یک کمربند انعطاف پذیر به یکدیگر وصل می شوند. در جعبه دنده cvt، نیرو با استفاده از دو پولی و یک تسمه فلزی یا پلیمری منتقل می گردد. تسمه، پولی ها را به یکدیگر متصل می کند. با این کار، زمان مکث بین دنده ها حذف شده است. این امر موجب می شود تا راندمان خودرو به بیشترین مقدار خود برسد. گیربکس CVT در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته اما معمولا در خودروهای سدان مانند آریزو ۵ وجود دارد. علاوه بر چری، سازندگان دیگری که در حال حاضر از سی وی تی در خودروهای خود استفاده می کنند را می توان تویوتا، نیسان، هوندا و آئودی نام برد. گیربکس cvt در یک خودرو، مقدار شتاب را بر اساس نیروی موتور تنظیم می ‌کند، سپس این نیرو را به چرخ‌ ها منتقل می‌ نماید. در این مقاله از آقای گیربکس با خودروهایی که مجهز به گیربکس cvt هستند آشنا می شویم.

گیربکس cvt چیست؟

گیربکس cvt مخفف کلمه Continuously variable transmission به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر است که اولین بار توسط شرکت نیسان استفاده شده و به تدریج مورد استقبال بقبه خودروسازان نیز قرار گرفته است. در این نوع گیربکس انتقال نیرو توسط دو مخروط و یک تسمه فلزی یا پلیمری صورت می گیرد. تسمه فلزی یا پلیمری به مخروط ها متصل هستند. حرکت نسبی مخروط ها در راستای محورشان باعث تغییر نسبت دنده می شود. مهم ترین مزیت این نوع گیربکس، پیوستگی تعویض دنده می باشد. در لحظه تعویض دنده، خودرو تکان می خورد و افت دور دارد. سوزوکی کیزاشی و نیسان تیانا به گیربکسCVT مجهز هستند. جعبه دنده های CVT اجزایی مانند چرخ دنده های خورشیدی و دنده های فیزیکی ندارند. همچنین تمام مسئولیت آن ها توسط پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک) و تسمه مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک انجام می شود. این نوع گیربکس به موتور خودرو اجازه می دهد تا با طیف وسیعی از سرعت های مختلف خودرو با بیشترین چرخش در دقیقه کار کند. به همین دلیل انتقال CVT برای زمانی که حداکثر راندمان سوخت را می خواهید مناسب است.

گیربکس cvt

اجزای گیربکس cvt

پولی ورودی، پولی خروجی و تسمه ی مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک از اجزای اصلی گیربکس سی وی تی هستند. هر کدام از پولی های متحرک و محرک از دو مخروط تشکیل شده که توسط چند دستگاه الکترونیکی به یکدیگر متصل شده اند. این مخروط‌ ها می ‌توانند به هم نزدیک یا از هم دور شوند. به همین دلیل جعبه دنده CVT می ‌تواند نسبت دنده متفاوتی را ایجاد کند. اجزای دیگر این نوع گیربکس اتومات عبارتند از:

1. قرقره ورودی ثابت:

این قرقره ی مخروطی شکل بر روی شفت ورودی (سمت راست) نصب شده که اندازه ی کوچکی دارد. قرقره ورودی ثابت به جلو یا عقب حرکت نمی کند بلکه بر اساس محور ورودی در جای خود می چرخد.

2. قرقره خروجی ثابت:

ویژگی های قرقره ورودی ثابت را دارد. با این تفاوت که در سمت چپ خودرو بر روی شفت خروجی نصب شده است.

3. قرقره محرک یا ورودی:

در سمت چپ خودرو قرار دارد و دارای خطوط داخلی می باشد که به خطوط شفت ورودی متصل است. به گونه ای که می تواند به جلو یا عقب حرکت کند و یا بر اساس عملکرد محور ورودی بچرخد.

4. قرقره متحرک یا خروجی:

عملکردی مشابه قرقره محرک دارد اما در سمت راست بر روی شفت خروجی قرار می گیرد.

5. کلاچ اولیه:

نوع پیشرفته‌ ای از کلاچ گریز از مرکز می باشد و معمولا در انتهای خروجی میل لنگ موتور نصب شده است. این کلاچ، دو صفحه قرقره دارد که یکی از قرقره ‌ها ثابت است و قرقره ی دیگری برای درگیر شدن سایر اجزا با موتور به داخل و خارج حرکت می‌ کند. در اکثر سیستم‌ ها، قرقره‌ ها هنگام شروع به کار در بیشترین فاصله از هم و تسمه‌ ها بر روی پایه یا شفت در قسمتی که کلاچ قطر کمتری دارد، قرار می‌ گیرند. این موارد یک موقعیت خنثی را ایجاد می ‌کنند که موتور گیربکس CVTبدون انتقال نیرو به چر‌خ ‌ها برای مدت کوتاهی آزاد و غیر فعال است.

اجزای گیربکس cvt

6. کلاچ ثانویه:

در قسمت شفت ورودی گیربکس CVT قرار دارد. این نوع کلاچ برای کار کردن پیرو کلاچ اولیه عمل می کند. کلاچ ثانویه یک عنصر حسگر گشتاور را ارائه می ‌دهد.

7. شفت ها:

شفت عضو دورانی است که گیربکس برای انتقال نیرو از موتور به درایو نهایی مانند محورهای گیربکس CVTبه آن نیاز دارد. شفت ورودی، در گیربکس CVT همانند گیربکس‌ های دستی دارای خطوط در سطح مقطع خود است که قرقره‌ ها روی آن قرار می ‌گیرند. منبع تغذیه ی این محور، ورودی موتور و عملکرد آن می باشد. به این معنی که گیربکس CVT اطلاعات بخش ورودی را از موتور به وسیله ی شفت ورودی دریافت می ‌کند. شفت خروجی، موازی با شفت ورودی است که در گیربکس CVT قرار می‌ گیرد. این شفت همانند شفت ورودی در سطح خود دارای شیار یا خطوطی است که قرقره‌ های متحرک روی آن قرار گرفته‌ اند. محور خروجی وظیفه ی انتقال نیرو و قدرت نهایی به درایو را دارد.

8. تسمه ها:

در اکثر سیستم‌ های CVT مانند یک کمربند V شکل هستند. برخی از تسمه‌ های پلاستیکی از جنس کولار می باشند. در واقع کولار باعث دوام بیشتر این تسمه ‌ها می‌ شود. در گیربکس CVTاز زنجیر یا تسمه فلزی شکل برای انتقال نیرو از قرقره‌ های ورودی به قرقره‌ های خروجی استفاده می کنند. قرارگیری این تسمه ‌ها به شکل V باعث می‌ شود دنده‌ ها از گشتاور بالا برای داشتن سرعت زیاد استفاده کنند.

عملکرد گیربکس سی وی تی

گیربکس‌ های CVT نسبت به سایر گیربکس‌ ها دارای آرایش و طراحی ساده‌ تری هستند. این نوع گیربکس از دو قرقره مخروطی شکل که یک تسمه محرک V شکل آن‌ ها را به هم متصل کرده، تشکیل می‌ شود. یکی از این قرقره‌ ها به موتور و دیگری به چرخ ‌ها متصل می‌ گردد. زمانی که پدال گاز را فشار می‌ دهید، قرقره دور موتور چرخیده و مخروط بر اساس میزان قدرت مورد نیاز حرکت می‌ کند. مخروط دیگر بر اساس این چرخش تنظیم شده تا کشش اولیه را حفظ نماید. این چیزی است که نحوه حفظ شتاب گیری خودرو را تعیین می کند. هر دو مخروط به طور مستقل حرکت می نمایند. به این معنا که نسبت تنظیم دنده که در خودروی معمولی وجود دارد، در این نوع گیربکس وجود نخواهد داشت. در واقع CVT، یک واحد تک سرعته با نسبت دنده های نامحدود می باشد.

مزایای گیربکس CVT

یکی از مزایای اصلی این نوع گیربکس، توانایی تغییر مداوم نسبت دنده با تغییر دور موتور است. یعنی این که موتور همیشه در اوج کارایی خود کار می کند. گیربکس سی وی تی، کشش یک موتور پر قدرت را از یک موتور کوچک می گیرد که شتاب سریع تری نسبت به گیربکس های اتوماتیک استاندارد به رانندگان می دهد. این نوع گیربکس ها به دلیل توانایی بیشتر در کنترل دامنه دور موتور، هدر رفت روغن گیربکس کمتری دارند. همچنین CVT ها نسبت به دیگر گیربکس های اتوماتیک از وزن کمتری برخوردار هستند. زیرا اجزای این جعبه دنده ساده تر می باشند. از مزایای دیگر گیربکس می توان به صرفه جویی در مصرف سوخت، تعویض دنده نرم تر و راحت تر، مقرون به صرفه بودن آن و … اشاره نمود.

معایب گیربکس سی وی تی

برخی از مهم ترین معایب گیربکس‌ های CVT عبارتند از:
1. سر و صدای زیاد
برخی راننده ها نسبت به هنگ کردن جعبه دنده‌ های سی وی تی در دور موتورهای بالا شکایت دارند. این عمل با افزایش بیش از حد دور موتور همراه شده و سر و صدای ناخواسته زیادی را ایجاد می‎ کند. این حالت متاسفانه جزء ویژگی های ذاتی گیربکس ‎های CVT به شمار می ‎رود.
2. هزینه نگهداری زیاد
گیربکس های سی وی تی در صورت استفاده صحیح کاملا مقرون به صرفه هستند اما زمانی که خراب شوند هزینه تعمیر آن ها زیاد خواهد شد. زیرا قطعات یدکی این گیربکس گران هستند. به‌ طور کلی، بزرگترین عیب این نوع گیربکس که هنوز به‌ طور کامل رفع نشده، شتاب گیری کند خودرو است. آنچه هیجان سواری با یک خودروی روز و موتور پرقدرتش را به ‌شدت کاهش می دهد.

کدام خودروها گیربکس cvt دارند؟

استفاده از گیربکس‌ های CVT در تمام دنیا رواج دارد و اغلب خودروهای خانوادگی و کم دردسر تولید کمپانی‌ های معتبر جهانی دارای گیربکس‌ های CVT هستند. برخی از خودروهایی که در ایران با این گیربکس ارائه می شوند را می توان آریزو ۶، میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس، جکJ4 ، آریزو T5، کوییک اتوماتیک و لیفان X50نام برد. برخی دیگر از خودروهای مجهز به گیربکس cvt عبارتند از:

• تیگو ۵:

خودرویی با بهترین و بالاترین تجهیزات ایمنی است که در سال ۲۰۱۵، ۵ ستاره ی ایمنی از C_NCAP دریافت کرد. تیگو ۵ دارای نمونه ای از استاندارد اصلی مدل های SUV است. این خودرو مجهز به موتور دو لیتری VVT می باشد. این موتور حداکثر قدرت ۱۰۲ کیلو وات و حداکثر گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر را ارائه می دهد. نوع دنده خودکار تیگو 5 به گیربکس CVT مجهز است.

کدام خودروها گیربکس cvt دارند؟

• تیگو ۷ پرو:

جدید ترین شاسی بلند چری می باشد که در سال ۲۰۲۱ وارد بازارهای جهانی شده است. بر خلاف مدل های قبلی تیگو که به گیربکس دو کلاچه مجهز بودند، تیگو ۷ پرو از گیربکس ۷ سرعتهCVT استفاده می کند.

• نیسان مورانو:

قدرت خود را از یک موتور ۵/۳ لیتری V-6 که به گیربکس CVT متصل است، می‌ گیرد. با استفاده از این گیربکس، نیسان مورانو دارای شتاب گیری عالی در عین حال آرام و بی صدا می باشد. موتور این خودرو دارای 6 سیلندر و 24 سوپاپ است. حداکثر قدرت و گشتاور موتور 266 کیلو وات و 336 نیوتن ‌متر می باشد. انتقال نیرو در این خودرو از طریق دو دیفرانسیل بوده و گیربکس CVT در آن شش سرعته است.

کدام خودروها گیربکس cvt دارند؟

• نیسان قشقایی:

یک خودروی کراس اوور از شرکت ژاپنی نیسان می باشد. در سال 2007، نیسان قشقایی که ترکیبی از هاچ ‌بک و SUV کاربردی است، به بازار عرضه شد. این خودرو از موتور توربو شارژ استفاده می‌ کند که 4 سیلندر دارد. این دستگاه از یک باتری لیتیومی 12 ولت برای ایجاد گشتاور مناسب، تغذیه سیستم و کمک به خودرو در هنگام حرکت استفاده می ‌کند. پس از مدتی، نیسان فناوری جدید E_Power را اضافه کرد که از موتور بنزینی ۵/۱ لیتری به عنوان ژنراتور (دینام)، برای تولید برق الکتریکی موتور استفاده می ‌نماید. با کمک این برق الکتریکی چرخ ‌های خودرو به حرکت در می ‌آیند.

• نیسان جوک:

خودرویی با کیفیت بالا و عکس العملی سریع می باشد که در طراحی آن از موتورهای اسپودت استفاده شده است.

سخن پایانی

گیربکس CVT قطعات متحرک زیادی ندارد بنابراین نسبتا قابل اعتماد است. همچنین عمدتا در خودرو های کم مصرف استفاده می شود. بنابراین خودروهایی مانند آریزو ۶ و تیگو ۷ پرو چری که از گیربکس CVT استفاده می کنند معمولا نسبتا ایمن هستند. تا زمانی که از روغن مناسب برای روغن کاری گیربکس استفاده کنید و به برنامه تعمیر و نگهداری منظم پایبند باشید، گیربکس CVT مشکلی برای شما ایجاد نمی کند و کاملا قابل اعتماد می باشد. شاید تنها مشکل واقعی که داشته باشید این است که تسمه محرک بین دو قرقره فرسوده شود که درنتیجه خودرو نمی تواند به سرعت عادی شتاب گیرد و نیاز به تعویض خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که تعمیر گیربکس یک فرایند تخصصی است و باید توسط تعمیرکاران ماهر و با تجربه انجام شود.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + سه =