مقالات

علت گاز هرز خوردن ماشین اتومات

علت گاز هرز خوردن ماشین اتومات

علت گاز هرز خوردن ماشین اتومات چیست؟ این مشکل به دلایل مختلفی مانند کمبود سطح روغن گیربکس، فرسایش و استهلاک صفحه کلاچ و یا نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ اتفاق می افتد. البته اینها تنها دلایل مشکل گاز هرز خوردن ماشین اتومات نیستند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر درباره ی این موضوع صحبت کنیم.

گاز هرز خوردن خودرو یعنی چه؟

گاهی اوقات راننده پدال گاز را فشار می دهد اما خودرو به سمت جلو حرکتی نمی کند. در این حالت، عملکرد گیربکس دچار مشکل می شود و نیرویی که از موتور به گیربکس وارد می شود، نمی تواند خودرو را به سمت جلو حرکت دهد. در نتیجه خودرو بی حرکت می ماند. به این وضعیت در اصطلاح ” گاز هرز خوردن گیربکس ” گفته می شود.

گیربکس چیست؟

گیربکس یکی از حیاتی ترین قسمت های ماشین است که نقش مهمی در انتقال قدرت و حرکت خودرو ایفا می کند. این بخش که با نام جعبه دنده هم شناخته می شود از قطعات و اجزایی تشکیل شده است که به صورت پیوسته با هم کار می کنند. عملکرد مناسب تک تک این قطعات باعث می شود تا گیربکس به خوبی کار کند و در صورت بروز هر گونه مشکل در این قطعات، عملکرد گیربکس و در نهایت حرکت خودرو دچار اختلال می شود.

نحوه ی کار گیربکس اتوماتیک

گیربکس یا جعبه دنده، انرژی تولید شده توسط موتور را به چرخ ها می رساند و به حرکت خودرو کمک می کند. به طور کلی دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک بر روی خودروها نصب می شوند. فرقی نمی کند که گیربکس خودروی شما از چه نوعی باشد، در هر صورت نیرو را از موتور می گیرد و به شکل افزایش قدرت (دنده یک) یا افزایش سرعت (دنده پنج) به دیفرانسیل و در نهایت به چرخ های خودرو انتقال می دهد. حتما متوجه شده اید که گیربکس یکی از مهم ترین ساختارهای داخلی اتومبیل محسوب می شود. ساختار گیربکس در خودروهای اتوماتیک پیچیده تر از گیربکس دستی است. در این خودروها، نیازی به تعویض دنده نیست. این عملیات به صورت خودکار انجام می شود.

انواع گیربکس های اتومات

در حال حاضر، تولید کنندگان خودرو در جهان، انواع مختلفی از گیربکس اتومات را بر روی محصولات خود نصب می کنند. از جمله این محصولات می توان به گیربکس های cvt، AMT، گیربکس های سیاره ای (AT) و دو کلاچه DCT اشاره کرد.

علت گاز هرز خوردن ماشین اتومات

علت گاز هرز خوردن ماشین اتومات

مزایا و کیفیت بالای گیربکس های اتوماتیک باعث شده است تا تولیدکنندگان خودرو به سمت ساخت خودروهای اتوماتیک تمایل پیدا کنند. با این وجود، ممکن است این نوع گیربکس ها هم خراب شوند. یکی از مسائلی که برای گیربکس های اتومات به وجود می آید، گاز هرز خوردن گیربکس (بی دلیل گاز خوردن) است. در ادامه به دلایل گاز هرز خوردن گیربکس اشاره می کنیم.

1- سوختن باند ترمز :

باند ترمز یکی از قسمت های گیربکس اتوماتیک است که به دو صورت ساده و سرو تولید می شود. زمانی که این باند می سوزد، نمی تواند فشار را بر روی مجموعه خورشیدی یا کریر وارد کند. این امر باعث می شود تا مجموعه در هنگام قفل شدن متحرک بماند و خودرو بی دلیل گاز بخورد.

2- کاهش روغن در گیربکس :

وقتی که سطح روغن گیربکس کاهش پیدا می کند، مشکلات زیادی به وجود می آید. برای پرس کردن پیستون در کاسه باید مقدار معینی روغن وجود داشته باشد. کمبود روغن گیربکس، فرسایش و استهلاک صفحه کلاچ ها باعث گاز هرز خوردن گیربکس می شود. یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل، نرسیدن روغن کافی به پشت کاسه کلاچ است.

3- خرابی صفحه های آزبست دار:

زمانی که آزبست صفحه ها از بین می رود، صفحه ها نمی توانند در هنگام پرس شدن، هاپ سنتر را برای انتقال نیرو در کاسه قفل کنند. به همین علت، خودرو بی دلیل گاز می خورد.

4- کثیف شدن روغن و فیلتر گیربکس :

اگر روغن گیربکس کثیف باشد، خاصیت خود را از دست می دهد. در این زمان، گیربکس به خوبی روغن کاری نمی شود و عملیات درگیر شدن باندها و صفحات به درستی صورت نمی گیرد. آلودگی روغن باعث گرفتگی و نقص در عملکرد شیرها و سوپاپ های بلوک هیدرولیک می گردد. در صورت وجود ذرات معلق در روغن گیربکس، تورک کانورتر و پمپ روغن هم کاملا آلوده می شوند. اختلال در عملکرد گیربکس موجب می شود تا تعویض دنده همراه با ضربه، گیجی و مکث اتفاق بیفتد. در اثر گرفتگی فیلترروغن، پمپ هیدرولیک گیربکس داغ می شود و دچار خوردگی می گردد و فشار تورک کانورتور و خط اصلی روغن پایین می آید.
وقتی که روغن گیربکس کثیف است، خودرو عملکرد درستی ندارد و در یک دنده باقی می ماند. این مشکل با چشمک زدن نمایشگر دنده درگیر، خود را نشان می دهد. کارشناسان توصیه می کنند تا با توجه به مدل گیربکس خودرو هر 60000-30000 کیلومتر، نیمی از روغن هیدرولیک گیربکس را تعویض نمایید. در صورتی که خودروی شما بیش از 120000 کیلومتر کار کرده است، تمام روغن آن را عوض کنید. می توانید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا گیربکس خودرو را باز کنند و بعد از خالی کردن روغن، فیلتر آن را تمیز کنند.
علاوه بر مواردی که اشاره کردیم دلایل دیگری مانند خراب شدن شیربرقی گیربکس اتوماتیک، سنسورهای گیربکس، ساعت گیربکس اتوماتیک و صفحه کلاچ‌ها می توانند باعث گاز هرز خوردن گیربکس خودروی شما شوند. برخی مواقع این مشکلات در دستگاه دیاگ به صورت خطای اسلیپ نشان داده می شود.

اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک

اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک شامل مبدل گشتاور (توربین، روغن گیربکس و … )، چرخ‌دنده‌ها، کلاچ گیربکس اتوماتیک، کامپیوتر مرکزی (ECU) و شیرهای برقی یا سنولوئید می شود.

 

چه عواملی باعث خرابی گیربکس اتومات می شوند؟

گیربکس اتومات ، ساختاری پیچیده تر از گیربکس دستی دارد. تعویض دنده در نوع اتومات، به کمک یک سنسور و کامپیوتر داخلی انجام می شود. به طور کلی خرابی گیربکس اتومات به گاز هرز خوردن آن محدود نمی شود. بلکه خرابی هسته مرکزی گیربکس (کامپیوتر)، چرخ دنده ها، اجزای ارتباط دهنده و … می توانند عملکرد گیربکس اتوماتیک را دچار اختلال کنند. بنابراین، همواره باید به سرویس دوره ای گیربکس خودرو اهمیت داد. توجه داشته باشید که این کار باید توسط تعمیرکاران ماهر و متخصصان انجام شود. در غیر این صورت ممکن است خرابی افزایش یابد و هزینه های بیشتری به شما تحمیل گردد.

سخن پایانی

گاز هرز خوردن خودرو یکی از مشکلاتی است که گاهی اوقات اتفاق می افتد. برای رفع این مشکل حتما به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید. تعمیرکاران با تجربه در مدت کوتاهی می توانند علت مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + نه =