مقالات

دلایل زوزه کشیدن گیربکس

دلایل زوزه کشیدن گیربکس

دلایل زوزه کشیدن گیربکس ، شاید شما هم اطلاعاتی در مورد گیربکس خودرو داشته باشید. گیربکس ها گاهی دچار مشکل می شوند. یکی از رایج ترین اشکالات گیربکس، شنیدن صدای غیر عادی از آن است. اصطلاح زوزه کشیدن گیربکس در بین تعمیرکاران و صاحبان خودرو بسیار رایج می باشد.

دلایل زوزه کشیدن گیربکس

یکی از دلایل ایجاد این صدا کارکرد بالای دنده ها و در نتیجه تیز شدن آن ها می باشد. در مورد خودروهای نو و کم کارکرد، این صدا ممکن است به دلایل دیگری اتفاق بیفتد. از جمله ی این دلایل می توان به کیفیت پایین گیربکس، کیفیت بد مونتاژ و درگیری نامناسب سطوح چرخ دنده ها با هم اشاره کرد.

دلایل زوزه کشیدن گیربکس

تفاوت صدای دیفرانسیل و گیربکس

برای پیدا کردن راهکار مناسب پس از شنیدن صدا از خودرو، ابتدا باید دلیل اصلی را بفهمید. در کل زوزه ای که خودروها تولید می کنند ممکن است از دیفرانسیل یا گیربکس باشد. برای تشخیص این نکته که صدا مربوط به گیربکس است یا دیفرانسیل می توانید یک تست انجام دهید.
در یک مسیر و جاده ی صاف و طولانی در سکوت کامل رانندگی کنید. در صورتی که با تغییر دنده صدای زوزه مانند بشنوید این مشکل مربوط به دیفرانسیل می باشد. در این مورد با گرفتن کلاچ باز هم صدای زوزه پا برجاست. در صورتی که دنده را خلاص کنید یا کلاچ را فشار دهید و صدای زوزه مانند قطع شود، مشکل از گیربکس خواهد بود.

راهکار برای مشکل زوزه کشیدن گیربکس

گیربکس و تعمیرات مربوط به این قطعه معمولاً هزینه ی زیادی به همراه دارد. به همین علت باید حواستان باشد که صداهای غیر عادی که از گیربکس به گوش می رسند را سریع بررسی کنید.

یکی از راهکارهای برطرف کردن صدای زوزه در گیربکس بکارگیری مکمل یا احیاگر می باشد. این مکمل ها برای گیربکس اتوماتیک و دستی در بازار وجود دارند.
استفاده از مکمل برای مدت زمانی مشکل صدای گیربکس را حل می کند. برای خودروهای جدید در صورت شنیدن صدا از گیربکس می توان کمی صبور بود. اصولاً با گذشت زمان و پس از آب بندی خودرو این صدا از بین خواهد رفت. اگر با صدای زوزه از گیربکس خودروی خود مواجه شدید، یادتان باشد ابتدا مقدار و کیفیت واسکازین را بررسی نمایید.
در صورت نیاز آن را تعویض کرده و یا مقدار آن را افزایش دهید تا کامل پر شود. دقت کنید که در صورت عدم توجه به صدا و رفع نشدن آن، با گذشت زمان در شکل چرخ دنده های گیربکس تغییر بوجود می آید که در نهایت گیربکس آسیب جدی خواهد دید.

دلایل زوزه کشیدن گیربکس

سخن پایانی

با مطالعه ی این متن متوجه می شوید که گیربکس قطعه ای مهم و اساسی در خودرو می باشد. به همین علت باید حتما به صداهای غیرعادی که از آن بوجود می آید توجه کافی داشته باشید. در صورتی که می خواهید جلوی مشکلات حاد خودروی خود را بگیرید، بهتر است با قطعه های مهم آن و اشکالاتی که ممکن است برای هر یک بوجود آید آشنا باشید. این کار به شما کمک می کند تا در ابتدای کار اشکال را متوجه شده و به موقع برای رفع آن اقدام نمایید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + چهار =