مقالات

تعمیر کمک گیربکس

تعمیر کمک گیربکس

تعمیر کمک گیربکس از تعمیرات بسیار مهم در راستای خودرو و مکانیک خودرو به شمار می رود. در تعمیرگاه های حرفه ای در زمینه گیربکس تمامی مشکلات مانند صداهای مختلف گیربکس، مشکلات مربوط به تعویض دنده یا کشش برطرف می شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با تعمیر کمک گیربکس به طور کامل آشنا کنیم.

تعمیر کمک گیربکس

گیربکس ها از قسمت های بسیار مهم و اصلی در موتور خودرو محسوب می شوند. این قطعات نیاز به مراقبت همیشگی دارند تا از بروز مشکل در آنها جلوگیری شود. در بررسی کمک گیربکس های مختلف مشکلات گوناگونی مشاهده می شود. ممکن است در ابتدا این مشکلات کوچک به نظر برسند. ولی در ادامه این مشکلات باعث بروز خرابی های بیشتر و هزینه های بالاتر برای خودرو می شود. مشکلاتی که در کمک گیربکس ها وجود دارد، موجب اختلال در کل سیستم انتقال نیرو خواهد شد. این مشکلات باید برطرف شود. در صورت شنیدن کوچکترین صداهای ناهنجار یا مشاهده عملکرد نامناسب از گیربکس ها باید خیلی سریع نسبت به تعمیر آنها اقدام کرد.

تعمیر کمک گیربکس

دلایل خرابی کمک گیربکس

مشکلاتی که در کمک گیربکس ها مشاهده می شود، به دلایل مختلفی رخ می دهد. پیش از شروع تعمیر کمک گیربکس باید تمامی دلایل مربوط به مشکلات کمک گیربکس ها شناسایی و عیب یابی شود. شناخت خرابی ها باعث می شود تا مشکلات مربوط به کمک گیربکس را بتوان بهتر برطرف کرد. از جمله مهمترین دلایلی که باعث خرابی کمک گیربکس ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم رعایت تعویض دنده ها به موقع و با نظم
عدم توجه به صداهای ناهنجار و غیر طبیعی در مدت زمانی طولانی
عدم مراقبت و رسیدگی منظم به این بخش مهم انتقال قدرت در موتور
کار کشیدن بیش از ظرفیت کمک گیربکس در استفاده های طولانی مدت
ممکن است این موارد در ابتدا باعث خرابی کمک گیربکس ها نشوند. ولی در دفعات زیاد و در مدت زمان طولانی این خرابی ها باعث بروز اشکالات بیشتر برای خودرو می شوند. طبیعی است که هر چه میزان خرابی کمک گیربکس بیشتر شود، هزینه هایی که برای تعمیرات آن باید صرف شود نیز بالاتر خواهد بود.

چگونه می توان مانع خرابی کمک گیربکس شد؟

با وجود مقاومت بسیار بالایی که کمک گیربکس ها در مقابل فشار و ضربه و عملکرد های سنگین دارند، این قطعات بسیار حساس هستند. چون کمک گیربکس ها همیشه در حال فعالیت بوده و تاثیر زیادی در انتقال نیرو دارند. پس خرابی آن ها بسیار متداول است. ولی با رعایت چند نکته ساده می ‌توان جلوی خرابی کمک گیربکس ها را گرفت. در ادامه نکات مهم در این زمینه را بررسی می کنیم:

رانندگی آرام و بدور از هیجان

رانندگی با آرامش و بدون فشار و هیجان باعث می شود تا طول عمر کمک گیربکس ها افزایش پیدا کند.

انتخاب بهترین متریال هنگام تعمیر

در صورتی که می خواهید نسبت به تعمیر این قسمت از خودرو اقدام کنید باید از بهترین متریال موجود در بازار برای این کار کمک بگیرید. برخی از افراد هنگام انتخاب متریال با جنس بهتر دچار تردید می شوند. اما این تردیدها باعث پایین آمدن عمر مفید قطعات در استفاده های مختلف خواهد شد.

تعویض دنده ملایم

از دیگر اقداماتی که می توان برای سالم نگه داشتن کمک گیربکس ها و یا خود گیربکس ها به کار برد، تعویض دنده ملایم است. با این کار جلوی خرابی احتمالی و یا کاهش شدت خرابی کمک گیربکس ها گرفته می شود. سرویس های دوره ای به موقع
از دیگر اقدامات مهمی که برای جلوگیری از خرابی های بسیار زیاد و متداول در کمک گیربکس ها می توان به کار برد، سرویس های دوره ای است. این سرویس ها موجب سالم ماندن کمک گیربکس ها می‌ شوند. با کمک این سرویس ها هزینه تعمیرات ریز و ضروری کاهش پیدا می‌ کند و در استفاده های طولانی مدت می توان از بابت عملکرد مناسب کمک گیربکس خیالی آسوده داشت.

نکات مهم برای تعمیر کمک گیربکس

هنگام تعمیر کمک گیربکس ها باید نکات مختلفی را رعایت کرد. هرگز کمک گیربکس و قطعات آن را بلافاصله بعد از خاموش کردن موتور نباید باز کرد. زیرا موتور بعد از روشن ماندن دمای بسیار بالایی پیدا می کند. این دما در هنگام باز کردن ناگهانی کمک گیربکس و اقدام برای تعمیر آن خطرناک خواهد بود. همچنین باید پیش از شروع تعمیر کمک گیربکس از ثابت بودن خودرو اطمینان پیدا کرد. از دیگر موارد مهمی که باید در هنگام تعمیرات کمک گیربکس به آنها توجه کرد، می توان به وقت شناس بودن، استفاده از قطعات یدکی و متریال با کیفیت، شناخت مشکل کمک گیربکس و ارائه راه حل مناسب اشاره کرد.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 15 =